Waarom ik nog wél vlees eet, en de koedobon-winnaar!

Gezien ik mijn blog begon met als doel een stapje voor stapje groener en duurzamer leven, komt het misschien hypocriet op jullie over als ik dan wél vrolijk vlees blijf eten.
Nu dat is iets wat niet gauw gaat veranderen. Ik ben namelijk verslaafd aan gehakt; dat komt minstens één keer per week op het menu. (Ken je dat… Bij oma als kind gehaktballetjes rollen en niet van het rauwe vlees mogen snoepen “want daar komt een lintworm van!” en dan achter haar rug er zoveel mogelijk in je mond proppen…)
Een lekker malse biefstuk met groentefrietjes of een slaatje mag ook niet ontbreken.

Ik eet gewoon graag vlees, punt.

Maar. Er is een maar: dat moet niet elke dag en niet telkens een stuk vlees van 500g zijn van een koe die heel haar leven heeft opgesloten gezeten in een stal, veel te dicht bij haar soortgenootjes.

Courgette gevuld met gehakt. Want: gehakt!

Het blijft een feit dat – naast het feit dat dieren evengoed denkende en voelende wezens zijn als wijzelf – het produceren van vlees nu eenmaal veel energie vraagt en dus allesbehalve duurzaam kan genoemd worden. Toch blijf ik geloven dat vlees eten nodig is, en dan vooral door mijn eigen ervaring met een B12-tekort ofte bloedarmoede en de daaruit voortvloeiende vermoeidheid. Je lichaam heeft vitamine B12 nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en vind je énkel terug in dierlijke producten. (Bron: voedingscentrum.nl en mijn huisarts.) Vegetariërs/veganisten die bij hoog en bij laag beweren dat vlees eten absoluut niet nodig is, die zijn niet goed geïnformeerd, slikken stiekem supplementen of hebben het geluk van nog niet met een tekort te kampen.

Het is niet voor niets dat mijn huisarts me bezorgd vroeg of ik toch wel zeker regelmatig een biefstuk wou eten?

Daarnaast zitten er in vlees nog andere vitamines, zoals ijzer en eiwitten, die je echter ter vervanging uit peulvruchten, bepaalde groenten of zaden en pitten kan halen.

De lekkere vegetarische opties bij Optimist in Leuven.

Sinds een half jaar koop ik nog zelden vlees uit de supermarkt (behalve op vakantie of charcuterie of per uitzondering/per ongeluk eens) maar bij deeleenkoe.be, die hun koeien vrij op de wei laten loslopen en, als er geen gras voorhanden is, ze macaroni te eten geven. Geen groeihormonen en medicijnen enkel als ze ziek zijn: er zijn mensen die veel slechter af zijn, me dunkt.
Zoals ik in dit postje al aanhaalde, is het praktisch onmogelijk om alle vleesetende mensen te laten overschakelen op dit soort ‘duurzamer’ vlees, omdat we dan ons halve land zouden moeten ontruimen om ruimte te maken voor koeien, varkens en kippen.

Anderzijds, sinds ik mijn vlees bij deeleenkoe.be koop, ben ik veel bewuster vlees gaan eten dan voordien.

* Geen enkel stukje wordt verspild en onze porties zijn kleiner geworden (ten voordele van de groentjes op ons bord). Het vlees is zovéél lekkerder dat je gewoon niets ervan wil weggooien.
* En plus dat er specifiek voor jou (en negen anderen) een koe is geslacht; dan wil je niet ondankbaar lijken, toch?
* Het vlees is duurder dan dat in de supermarkt (wat logisch is, gezien de kwaliteit en de hogere ‘productiekosten’).

Een rijstschotel met bonen, paprika, wortel en lente-ui.

Waar wij vroeger bijna elke dag vlees aten, is dat nu geminderd tot 50% van de maaltijden.

Ik denk dat, mocht iedereen bewuster gaan omspringen met zijn vleesconsumptie en een goed evenwicht vinden tussen vegetarisch/veganistische maaltijden en maaltijden met (een beetje) vlees, dat iedereen content zou zijn, de koeien incluis. Dat durf ik écht geloven.

En dan nu… de koedobonwinnaars! *tromgeroffel*

Ik liet een onschuldige hand twee namen trekken uit de inschrijvers: Resaarcle en Celine hebben gewonnen! Sturen jullie me een mailtje met jullie postadres erin?

Hoeveel vlees eet jij en let jij erop of het duurzaam en/of biologisch is?

18 Comments

  1. Ik heb lang vooral vegetarisch gegeten omdat ik dat liever at. Nu ik het vlees van de buurderij ken, eet ik wel iets meer vlees. Dat heeft inderdaad veel meer smaak dan ander vlees. Ik probeer er een goed evenwicht in te vinden.

  2. Geheel mee eens! Helemaal geen vlees eten lijkt mij niet gezond. Al is het wel zo dat je met vleesvervangers ook B-vitamines binnen krijgt omdat deze hier aan toegevoegd worden. Je kunt dus gerust een heel eind minderen. Ik eet daarom regelmatig vleesvervangers, maar ook regelmatig andere eiwitten (kikkererwten, witte of bruine bonen, vegetarische pasta) en dus zo weinig mogelijk vlees of vis (de beperkende factor daarin is met name mijn vriend die een paar keer per week “fatsoenlijk” wil eten, haha). Mijn streven is maximaal 500g vlees, 500g zuivel en 200g vis per week. Volgens de voedselafdrukcalculator van het voedingscentrum zou dat voor mij een duurzame hoeveelheid zijn.

    1. Leen

      De vriend die ‘fatsoenlijk’ wil eten, ja, dat ken ik, ik heb hier ook zo ene zitten die zijn portie vlees wil. Ik heb het zelf niet zo voor vleesvervangers (een aantal geprobeerd een paar jaar geleden toen ik in de veggie-experimenteerfase zat), maar bonen en kikkererwten eet ik wél graag :-) En vis, dat eten wij echt zelden, ik zou dat vaker op het menu moeten zetten (ipv vlees dan).

      1. Vleesvervangers worden de laatste jaren wel in rap tempo beter, lekkerder en meer gevarieerd! Ik ben zelf vooral fan van champignon- of groenteburgers. En falafel voor in wraps of pitabroodjes!

  3. Vlees of dierlijke producten eten is echt niet nodig hoor. Kaas en eieren laat ik voorlopig nog niet, maar vlees komt er bij mij al sinds 2000 of ’01 niet meer in, als het echt zou moeten, neem ik wel voedingssupplementen, ik zie niet in wat daar mis mee is.

  4. Ik vind je zeker niet hypocriet omdat je vlees eet, en ik vind ook niet dat mensen die vlees eten zich daarvoor moeten verantwoorden. Zelf eet ik al meer dan 20 jaar geen vlees, ik vind voor mezelf dat er goede redenen zijn om dat te doen. Ik ben ervan overtuigd dat af en toe vlees eten perfect kan passen in een gezonde levensstijl. Maar ik ben er even hard van overtuigd dat een gezonde levensstijl net zo goed mogelijk is met een vegetarisch/veganistisch dieet. Ik neem een vitamine B12-supplement (dat supplement is niet van dierlijke afkomst, vitamine B12 wordt aangemaakt door bacteriën). Ik neem dat supplement omdat ik het risico op een tekort niet wil lopen en omdat het door voedingsdeskundigen die gespecialiseerd zijn in plantaardige voeding wordt aangeraden.

    1. Leen

      Ik heb een tijdje zo’n B12-supplement genomen (moeten nemen) en ja als het nodig is dan is het nodig! Wil zelf vermijden te veel niet-natuurlijke dingen te moeten slikken want ik krijgt al genoeg rommel binnen (de pil, bijvoorbeeld, al is dat natuurlijk een totaal andere categorie dan een vrij onschuldig voedingssupplement). Chapeau dat je al zolang geen vlees eet; ik merk dat het zelfs nu nog niet altijd simpel is om een deftig vegetarisch gerecht op een doorsnee menukaart te vinden.

  5. Zelf ben ik een when-at-home-veganist, buitenshuis eet ik vegetarisch. Veganistisch omdat ik vlees niet meer kan eten, ik krijg het niet meer binnen én melk, kaas, eieren,… lust ik niet graag. Maar ik eet het wel op.

    Zelf ben ik er van overtuigd dat vlees gezond is, onbewerkt en zonder hormonen etc. Ik heb totaal geen problemen met mensen die vlees eten. Ik vond het vroeger lekker maar geen gehakt! Ik at liefst puur vlees: biefstuk, cotelet,…

  6. Als overtuigd vegetarier zou er wel iets mis zijn met mij als ik volledig akkoord zou zijn met u haha. Ikzelf heb nooit b12 tekort gehad tot ik crohn kreeg, waardoor alles moeilijker opgenomen wordt door mijn darmen. Nu krijg ik dus wel spuitjes hiervoor. En ik vind daar op zich niks verkeerd mee. Het zou mij in elk geval niet overtuigd krijgen om weer vlees te gaan eten je kan vit b12 ook in dierlijke producten vinden die geen vlees zijn namelijk. Voor veganisten is dat dus inderdaad geen mogelijkheid

    1. Leen

      Ik heb al zoveel verschillende dingen gehoord over die B12 dat ik niet meer weet wat ik nog moet geloven. Mijn huisarts leek alleszins overtuigd van haar steaktheorie. Maar bon :-) Ik zal altijd alles met mate eten. Behalve snoep.

  7. Sara

    Hier nog zo-een: 10 jaar vegetariër en geen spoortje van een B12-tekort. Het kan dus. :) (en nee, geen supplementen :)) Maar het zou me niet verbazen als sommige mensen dat gewoon minder goed opnemen…
    En verder: je hoeft je toch helemaal niet te verantwoorden omdat je vlees eet! Jij gaat er ten minste bewust mee om!

  8. Dag Leen,

    ik ben diëtiste en eet zelf vegan.

    Allereerst: ik heb alle respect voor jouw keuze, zeker omdat je let op kwantiteit en kwaliteit, en wil hier zeker niet zitten preken. Maar ik vind het een beetje jammer dat je vegetariërs en veganisten wat ‘kleineert’ door je stellingen over voeding. Vooral omdat die niet echt kloppen.

    Huisartsen zijn vaak niet goed op de hoogte van voeding omdat ze daar heel weinig les over krijgen in hun opleiding, en velen hebben het zo druk en vinden het dan ook nog eens overbodig om er studiedagen over te volgen om zich een beetje bij te scholen.

    B12 is inderdaad een vitamine die enkel in dierlijke voedingsmiddelen voorkomt, maar het is niet het dier zelf die dit aanmaakt, maar bacteriën. Vroeger kreeg iedereen genoeg B12 binnen door de slechte hygiëne, maar tegenwoordig is alles zo proper dat zelfs dieren nu vitamine B12 gesupplementeerd krijgen :-)

    Ik neem dus liever ‘stiekem’ (zoals jij het noemt) rechtstreeks mijn supplementje dan het onrechtstreeks via vlees of vis binnen te krijgen.

    De ADA (American Dietetic Association) spreekt zich al jaren resoluut uit VOOR een veganistisch dieet, en gelukkig treden Europese verenigingen hen steeds meer bij :-) er is voldoende wetenschappelijk onderzoek verricht om aan te tonen dat een evenwichtig veganistisch dieet even gezond of zelfs gezonder is dan een dieet met vlees en vis.

    1. Leen

      Ik besef dat ik nog lang niet alles weet wat ik zou moeten weten over eten en vitamines. En dat het beeld dat de consument (en ik dus ook) krijg te fragmentarisch is, en vervormd door media en van allerlei kanten andere meningen en :aaaah:. Het is een geruststelling dat er nog mensen zijn zoals jij… die het rustig willen en kunnen uitleggen. Leuk B12-weetje trouwens over die hygiëne :-D

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *