Voor u getest: de biologische maaltijdboxen van Ekomenu

Op aanraden van mijn diëtiste wilde ik eens een maaltijdbox testen. Ik zou mezelf niet zijn als ik niet eerst een vergelijkende studie moest maken tussen het aanbod op de markt: je hebt de grote spelers zoals HelloFresh, Smartmat en Marley Spoon, maar tegenwoordig zijn er ook al supermarkten die een (weliswaar zelf op te pikken) maaltijdbox aanbieden. Voor mij was vooral de kwaliteit belangrijk, én dat ze aan huis leverden. Ekomenu beantwoordt perfect aan mijn eisen: levering aan huis, een flexibel abonnement, én bovendien als enige van alle spelers 100% biologische voeding.

Ekomenu?

Ekomenu was vroeger ‘Doozo’, maar ik had eerlijk gezegd nog nooit van hen gehoord. Als je rondsurft op zoek naar maaltijdboxen kom je ze wel vrij snel tegen. Ze focussen op biologisch, vers voedsel, met een goed evenwicht tussen vegetarisch, vis en vlees, en bieden daarnaast volledig veganistische, vegetarische of bijvoorbeeld lactosevrije menu’s aan. Ze zijn gevestigd in Nederland en de meeste ingrediënten worden daar lokaal aangekocht, wat het wel zo leuk maakt.

Hoe het werkt

Je kiest een door hen opgesteld menu uit de uitgebreide lijst; meestal ga ik voor het Variatiemenu. Die staat dan standaard ingegeven voor de volgende bestellingen, maar je kan week per week je keuze wijzigen en ook het aantal maaltijden en personen. Het zou nog net iets flexibeler zijn als je wekelijks je bestelling moest bevestigen in plaats van dat dat automatisch gebeurt, want zo vergeet ik al eens te kijken welke gerechten er op de planning staan en of ik niet iets wil wijzigen, en dan loopt je keuze van de vorige keer gewoon door. Gelukkig zijn de recepten iedere week helemaal anders en heb ik tot nu toe nog niets te klagen gehad over de gerechtjes.

Ekomenu

De prijs en betaling

Voor een proefbox van vier maaltijden voor twee personen betaalden we 50 euro. Daarna deden we onze eerste bestelling met een ‘persoonlijk menu’ van drie maaltijden voor twee personen plus een fruitpakket, wat neerkwam op 61 euro. De week nadien gingen voor het Gevarieerde Menu, vier maaltijden voor twee personen aan 50 euro. Ik doe zoiets gemiddeld per week op als ik zelf naar de supermarkt moet tjolen, dus ik vind dat goed meevallen! Betalen gebeurt via domiciliëring, iets wat ik in principe nooit doe, maar ik begrijp dat de betalingen anders te vaak vergeten worden als het niet elke week automatisch van je rekening gaat. Wanneer er iets misloopt, krijg je je geld trouwens redelijk snel teruggestort.

De levering

Je kan kiezen tussen twee levermomenten: vrijdagavond of maandagavond. Tot zo’n anderhalve week vooraf kan je aangeven welke avond jou de volgende keer het beste uitkomt. Elke maaltijd zit in een aparte tas verpakt en die tassen worden gekoeld vervoerd door PostNL, die je de dag zelf een sms sturen met een richtuur. En daar loopt het mis, want de chauffeur houdt zich daar totaal niet aan. Bij ons komt de koerier steevast te vroeg, en één keer kwam hij helemaal niet opdagen, zonder verwittiging (en ik weet nog altijd niet waarom; misschien is het toeval maar de Belgen speelden net die avond de kwartfinale…). Totaal niet tevreden over de koerierdienst dus, maar wél over het eten.

Ekomenu

De klantendienst

Niet onbelangrijk bij een dienstverlener is de klantendienst. En die heb ik grondig mogen testen toen die bewuste maandagavond de koerier niet kwam opdagen. PostNL stuurde me dinsdag simpelweg een nieuwe standaard-sms met leveruur die dag. Wij waren die avond echter niet thuis en het zou dus makkelijker zijn om de box helemaal te annuleren. Ekomenu heeft een online chat, maar die is feitelijk niet voldoende bemand: bij de start krijg je wel een idee hoever je staat in de wachtrij, maar eens een medewerker op jouw eerste vraag reageert, wil dat niet zeggen dat hij nu exclusief met jou bezig is en moet je soms weer een tijdje wachten op een antwoord op je volgende reactie. Mega-irritant vind ik dat. Ben dus een hele dag bezig geweest met chatten en mailen tot de bestelling eindelijk was geannuleerd en ik bevestiging had dat mijn geld zou teruggestort worden voor die week. Ik vrees echter dat ik nu als ongelooflijk lastige klant genoteerd sta in hun systeem – laat ons zeggen dat ik in mijn ongeduld in CAPS ben beginnen roepen tegen het mens aan de andere kant van de lijn – dus ik hoop dat ik ze niet snel opnieuw nodig heb :-)

De proefbox

Onze eerste maaltijdbox was de proefbox, waarbij je een box van vier maaltijden geleverd krijgt die je niet zelf kan kiezen. Dat is een goede test van het hele systeem en viel zo goed mee dat we meteen een abonnement aanschaften. Wat waren de vier maaltijden? Kipspiesjes met tzatziki, boerenlasagne, een pannenkoek van rode bieten met een superlekker sausje van ricotta, en gele rijst met chorizo. Ik ben iemand die graag veel groentjes op haar bord heeft en daar was bij geen van de gerechten een tekort aan, integendeel: het evenwicht zat helemaal goed. De porties zijn ruim genoeg; met de restjes van de hele week kon ik nog één of twee porties in elkaar flansen voor de lunch.
In het fruitpakket was ik een beetje teleurgesteld: dat bestond uit appelen, peren, bananen en twee watermeloenen, terwijl er in juni toch heel wat lekker zomerfruit voor handen is, zou ik denken. Je kan het fruitpakket enkel bij een persoonlijk menu bestellen, wat best jammer is, maar misschien verandert dat nog naar de toekomst toe?

Ekomenu

Minpuntjes van de Ekomenu maaltijdbox

1. Een aantal dingen zijn voorverpakt in plastic: de voorgesneden groenten, kruiden en vlees.

Dat is, vrees ik, bij alle maaltijdboxen zo. Van de piepkleine zakjes kruiden vind ik dat vooral jammer, want je mag van de doorsnee man of vrouw toch wel verwachten dat die een basis aan kruiden in zijn keukenkast heeft staan. Ik vind dat dit mee bij de ‘zelf toevoegen’ ingrediënten mag komen. Nu over het algemeen denk ik niet dat ik deze week méér afval heb verbruikt dan wanneer ik zelf boodschappen was gaan doen, want in de supermarkt is immers zoveel onnodig voorverpakt…

2. Iedere maaltijd zit verpakt in een aparte papieren zak.

Op zich is dat handig want je hebt alle ingrediënten voor die maaltijd meteen bij elkaar zitten, samen met de receptkaart, maar een deel moet in de koelkast worden bewaard en een ander deel er juist buiten, dus dan zit je alsnog alles uit de zakken te halen. Op de receptkaarten staat duidelijk hoeveel je van alles nodig hebt bij elk gerecht, dus mijns inziens zou het net zo handig zijn om alle producten in één doos te leveren. Een doos die je dan eventueel bij de volgende levering weer kan meegeven met de koerier. (Ik denk maar hardop.) Nu ja, ik was al blij dat het in papier verpakt zit, en niet in plastic.

3. Je moet goed letten op de vervaldatum van de producten, want die verschillen onderling.

Wij zijn de dag na levering meteen aan de eerste maaltijd begonnen, maar alle voorverpakte dingen en het vlees waren over datum tegen dat we aan de laatste maaltijd toe waren. Die heb ik dan ook de dag voordien al klaargemaakt, om toch maar zeker te zijn. Dat check je dus best bij levering meteen: begin met de maaltijd die het eerst zal slecht worden. Uiteindelijk heb je dit ook als je zelf boodschappen gaat doen, dus is het wel logisch.

4. De levering was niet stipt.

Daar kan Ekomenu zelf weinig aan doen, zoals ik hierboven al aanhaalde, maar is irritant als je de avond zelf nog ergens naartoe moet en dus wel rekent op de correctheid van het richtuur.

Ekomenu

Ondanks deze lijst minpuntjes ben ik wel zeer content van de maaltijdboxen van Ekomenu. Het zijn eerder dingen waaraan we moeten wennen omdat we het zo niet gewoon zijn. De maaltijdbox zorgt ervoor dat ik gevarieerder kook en af en toe zelfs uit mijn comfortzone kom.  Ekomenu vergemakkelijkt, kortom, mijn leven.

Pluspuntjes van de Ekomenu maaltijdbox

1. Soms krijg je een grotere portie van iets mee, omdat die te lastig zijn om op te splitsen.

Een halve komkommer daar doen ze bijvoorbeeld niet aan. Die restjes kan je aan het einde van de week dus makkelijk verwerken tot een lunchke, al zijn de porties daarvoor meestal nét iets te klein.

2. De flexibiliteit van het systeem.

Je kan tot ongeveer twee weken vooraf je bestelling voor de volgende week/weken aanpassen, zowel de leverdatum als het soort pakket en de hoeveelheid maaltijden. Je kan ook een week overslaan, wanner je bijvoorbeeld op vakantie bent of die week weinig thuis eet. De online tool is zeer overzichtelijk. Je abonnement helemaal stopzetten zou heel eenvoudig kunnen door een mailtje te sturen.

3. De receptkaarten zijn duidelijk en overzichtelijk samengesteld.

Per gerecht kan je zien hoeveel je van elk ingrediënt nodig hebt, hoelang je erover gaat doen om het klaar te maken (hoewel ik de indruk heb dat ze daarin toch wel erg optimistisch zijn soms), een tip om je gerecht te pimpen, en een foto van hoe het er zou kunnen komen uit te zien. De stapjes zijn makkelijk te volgen, zelfs voor een beginner in de keuken.

4. Een maaltijdbox maakt mijn leven zoveel makkelijker!

Ik moet geen energie meer steken in zelf een weekmenu maken – inspiratie, wat is dat? – of een boodschappenlijst samenstellen of naar de winkel gaan. Ik kan het lief al eens de keuken insturen want iederéén kan de stapjes van een recept volgen als die zo netjes uitgeschreven staan. Ik moet niet meer nadenken, snap je?

Ekomenu

5. We eten veel gevarieerder.

Ekomenu biedt verschillende maaltijdboxen aan: glutenvrij, koolhydratenarm, lactosevrij, vegan, vegetarisch… Je kan van week tot week wisselen, en als je in geen enkele van de boxen die week je gading vindt, kan je een ‘persoonlijk menu’ samenstellen met gerechten uit alle maaltijdboxen. Ik ben wel fan van het Variatiemenu, omdat je daar sowieso één vegetarisch gerecht krijgt, en er verder een goede afwisseling is tussen rijst, pasta en aardappelen. Sowieso zijn de groenteporties groot, and I like that.

Ik ben dus fan. Ik vermoed dat ik de komende maanden niet heel erg regelmatig zal bestellen omdat ik toch wel íets van oogst uit de tuin verwacht (enfin dat hoop ik toch) en dat natuurlijk eerst op moet, maar net daarom is dat flexibel systeem zo handig. Het heeft me zelfs een beetje meer goesting gegeven om wat vaker in de keuken staan, want al die nieuwe dingen proberen, da’s gewoon leuk…

Heb jij al eens een maaltijdbox geprobeerd en zo ja, welke?

Deze post werd op geen enkele manier gesponsord en bevat 100% mijn eigen mening.

9 Comments

  1. Ik heb al verschillende maaltijdboxen geprobeerd maar uiteindelijk vind ik ze allemaal relatief duur voor 1 persoon alleen. Ik eet dan bovendien ook nog kleine porties dus niet altijd zo handig.
    Ik heb 1 x Marley Spoon gehad en volgens mij zat er daar niet zoveel verpakking bij. De maaltijden zaten in papieren zakken maar kan mij bijvoorbeeld niet herinneren dat er kruiden enzo bij zaten.

  2. Hey! Wij probeerden vroeger Smartmat uit. Ik was heel erg fan, maar soms omslachtig om s avonds warm te eten (doe ik meestal s middags). Hun boxen waren altijd dik in orde en correct geleverd. Ook van de ontbijt box was ik fan, jammergenoeg kan die nu enkel bij de maaltijdbox besteld worden…

    1. Leen

      O een ontbijtbox! Da’s ook wel interessant. Ik ontbijt nu altijd hetzelfde: havermout met fruit van het seizoen. Soms kan een beetje afwisseling wel deugd doen.

  3. Ik ben fan van foodbox….volledig Belgisch en mijn schoonbroer zit ermee achter…..wij doen het tegenwoordig 1 keer per maand, om variatie te krijgen en je niet moet nadenken over wat we gaan eten. Voor 4 gerechten (die bij ons ook nog vaak voor lunch zorgen) betalen we 65 euro, nee niet goedkoop maar het is echt kwaliteit. Ik probeerde nog geen andere dus heb geen vergelijkingsmateriaal…

  4. Tinneke

    Wij hebben een hele tijd om de 14 dagen smartmat boxen genomen. We waren er tevreden over, maar de kinderen vonden het niet steeds zo lekker, de man vond de recepten soms te ingewikkeld om klaar te maken en ik vond het ook wel duur… Ik heb nu wel een mooie voorraad smartmat recepten en verschillende van hun gerechten maak ik nog regelmatig terug, en dat vind ik uiteindelijk nog de grootste meerwaarde van de smartmatperiode, dat mijn weekmenu inspiratie danig uitgebreid is;)

  5. Hilde

    Ik had na een tijdje nog eens Smartmat geprobeerd, omdat er een gratis ontbijtbox bijzat.
    De levering was ’s avonds laat (na 22 uur) en dan heb ik geen zin om nog dozen uit te laden boodchappen te sorteren. De fruitbox die ik besteld had was er niet bij. Gebeld naar de klantendienst. De fruitbox zou de volgende dag geleverd worden. De hele dag gewacht want er kon geen uur gegeven worden, maar geen fruitbox gezien. Die is nadien wel van de factuur gegaan, maar ik heb wel wat tijd verloren met mailen en wachten.
    De kwaliteit van de maaltijden vond ik wel ok, maar dat gedoe rond de leveringen daar hou ik niet van.
    Ik heb ondertussen wel al een paar keer een maaltijdbox bij Colruyt besteld, omdat ik die gewoon meeneem met mijn Collect and Go bestelling.

    1. Leen

      Gisteren is mijn maaltijdbox voor de eerste keer geleverd binnen het tijdsbestek dat ze hadden laten weten… Applaus… Inderdaad je spendeert veel tijd met wachten als er wat misloopt en dat is erg jammer; de communicatie in zo’n geval zou beter mogen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.