Vastendieet: de start

Jawel, we zijn weer met iets nieuws begonnen: het vastendieet ofte 5:2 dieet, gebaseerd op Mijn 6:1 Vastendieetboek.

Wat is het vastendieet?

Het is een hype (geweest) dankzij grondlegger Michael Mosley en in Vlaanderen is het boek van Lien Braeckevelt bekend, dus ik moet u waarschijnlijk niet uitgebreid uitleggen wat voor een beest dat is, het vastendieet. En feitelijk is het weer géén dieet, maar een levenswijze. Enfin. In ’t heel kort een paar van de theorieën:

* Gedurende twee dagen per week eet je maximaal 500kcal, verspreid over maximaal twee maaltijden en met minstens 8 of liefst 12 uur (goe zot) tussen twee maaltijden in. Op die manier heeft je lichaam echt de kans om afvalstoffen af te voeren en de boel te zuiveren en van slechte eetgewoontes af te raken, wat niet het geval zou zijn als je constant aan het eten bent. Is de theorie daarachter.

* Het vastendieet is gebaseerd op het feit dat onze voorouder de prehistorische ik-leef-van-wat-er-in-de-natuur-te-vinden-is-mens het ’s winters lange tijd zonder grote voedselvoorraad moest doen en op een rantsoen moest leven. De overvloed aan eten is pas sinds de laatste eeuw een normaliteit in de Westerse wereld en ons lichaam is dat nog bijlange niet gewoon.

* Deze twee dagen vasten zorgen voor gewichtsverlies. Indien je je ideale gewicht hebt bereikt, kan je overschakelen op één dag per week, wat goed is voor de gezondheid.

vastendieet
Een pizza zonder schuldgevoel kan perfect op de niet-vastendagen. Uiteraard niet elke dag. Alles met mate!

Natuurlijk ben ik een sceptisch mens en neem ik dit alles met een grove korrel zout. Of zoals iemand uit mijn omgeving opmerkte: “Ge moet niet te extreem doen, da’s nooit goed.” Maar ik zit momenteel in het ene extreem, zijnde ik eet veel meer rommel dan goed voor me is en ik krijg die extra kilo’s er maar niet af en een volledig nieuwe garderobe kopen lijkt me óók extreem. Daarom vind ik het oké om even uit te wijken naar het andere extreem, om dan uiteindelijk ergens netjes ongeveer zo in het midden uit te komen.

Mijn 6:1 Vastendieetboek

De aanleiding voor dit alles was een mailtje: ik werd zowaar gevraagd of ik het pas verschenen Mijn 6:1 Vastendieetboek van Johan Van Eeckhout en Lies Barzeele wilde reviewen. Ah maar natuurlijk! En zo belandde het allereerste recensie-exemplaar ooit in de brievenbus. Dit boek is niet louter een ophoping van recepten of tips, maar begeleidt je tien weken lang bij het vasten.

Bij het doorbladeren zag ik (lekkere!) recepten passeren, krachttrainingsoefeningetjes, wekelijkse tips, er worden je vragen gesteld waarop je in het boek kan antwoorden, en elke week is er een uitdaging. Op die manier wordt het volgens mij nooit saai. Ik las met opzet niet vooruit, maar doe het week per week. Eerlijk gezegd kan ik de gedachte om tien weken lang twee dagen per week zo weinig te eten nog niet aan 😃
Het is een dag- en doeboek, en dat maakt dit wel zo fijn.

vastendieet

Waarom vasten?

Ik begon aan dit ‘dieet’ om verschillende redenen.

* Nieuwsgierigheid. Ik had immers al veel gehoord over het vastendieet, en was vooral benieuwd naar het effect ervan op mijn eigen lichaam.
* Gewichtsverlies. Daar moet ik eerlijk in zijn, want ik ben die overtollige ‘burn-outkilo’s’ meer dan moe. Het lukt me niet om ze er op een gewone manier af te krijgen, omdat ik maar al te graag naar de Ben & Jerry’s grijp. Dus twee dagen per week maximaal 500kcal, dan moet er toch wel iets af gaan?
* Meer energie. Dat is toch wat het dieet belooft. En godweet dat ik dat echt wel kan gebruiken.
* Gezondheid. Ik ben het beu om me elke dag vol te steken met rommel. Ik hoop door het ‘dieet’ gemotiveerd te worden om minder te snoepen, ook op de niet-vastendagen, en gezonde gewoontes op te bouwen (en komaf te maken met suikerverslavingen en vreetbuien). Kortom: ik hoop anders te leren omgaan met eten, voedsel in het algemeen en.. honger.
* Afraken van mijn hangry moods en mijn obsessie met eten. Echt waar: ik functioneer niet met honger. Ik word chagrijnig. Ik ga mensen afsnauwen. Mijn hersenactiviteit verlaagt aanzienlijk. Mijn concentratievermogen krimpt. En vervolgens eet ik alles wat er op mijn weg komt. Mijn maag is een bodemloos vat. Ik ben zo iemand die minstens vier en liefst vijf keer per dag iets eet, te beginnen met een stevig ontbijt. Hoe moet ik in godsnaam rondkomen met twee minimaaltijden? #paniek

Wel. Geen betere manier dan direct in het ijskoude water te springen, waar?

vastendieet
Caloriekes afwegen op de vastendag.
Dag 1 (17 juni)

* ontbijt om 10u (200kcal): 20g havermout met 80ml amandelmelk, 100g aardbeien en 100g blauwe bessen (wat niet zoveel verschilt van mijn normale ontbijt).
* avondeten om 18u (350kcal): 400ml zelfgemaakte bloemkoolbroccoliaspergesoep met een klein sneetje meergranenbrood (wat ik zo langzaam mogelijk opat maar nog steeds na een half uur compleet verteerd leek, tot groot protest van mijn maag).

vastendieet
Favoriet ontbijtje, in de vastendagversie.

Voor dag 1 koos ik een zaterdag, omdat ik dan mijn collega’s niet tot last zou zijn wanneer ik in een hoekje zou willen wegkruipen van miserie. Want ik kan daar kort in zijn: het was afschuwelijk. Ik heb van ’s morgens tot ’s avonds honger geleden, met uitzondering van een dik half uur na iedere maaltijd. Het enige wat ik kon denken was: “Volhouden, volhouden, morgen moogt ge normaal eten, chocolaaaa, volhouden, volhouden, omygod ik wil onder de zetel kruipen en sterven, volhouden, volhouden, mijn hoofd gaat ontploffen…” Gelukkig is er op zo’n momenten Extreme Weight Loss waar de blubberbuiken en hangborsten u de goesting in eten direct ontnemen.

vastendieet
Een sneak preview van de opgeruimde bibureau.

De ochtend nadien was ik nog geen twee minuten wakker of de honger sloeg opnieuw toe. Ik wist niet hoe snel ik mijn ontbijt moest klaarmaken en naar binnen spelen. Het leek of mijn hersens in paniek sloegen van zodra ik zelfs maar honger kon gaan hebben, met als gevolg dat er wel wat chocolade is gegeten. Ja.
Maar… het moet gezegd: de dag na die eerste vastendag had ik plots energie om onze rommelkamer op te ruimen. Die is al jaren een doorn in het oog van de perfecte huisvrouw in mij – ergens diep donker ver weggestoken in mij – maar ondanks de warmte die dag vlogen rommel & stof door de ruimte. Toeval?

Dag 2 (20 juni)
vastendieet
Een speltpannenkoek met 1/4 avocado.

* ontbijt (200 kcal): een speltpannenkoek met avocado (gebaseerd op een recept uit het boek)
* avondeten (300 kcal): een slaatje van een berg jonge spinazie met een béétje kaas en amandelnoten en een lepeltje dressing van olijfolie en honing (gebaseerd op een recept uit het boek)

Ik vreesde dat dit een grotere uitdaging zou worden: de avond voordien was ik voor het eerst gaan sporten (een beetje joggen en initiatie pilates) en de dag zelf moest ik mijn tuin gaan water geven (en dat is geen lachtertje met minstens 100 liter moeten verslepen met een kruiwagen bij 30°). Maar het viel al bij al mee: goed, de honger was nog éven hardnekkig aanwezig, maar tegen de avond had ik er om de één of andere reden minder last van (misschien omdat ik het erg druk had zo weinig mogelijk water te verspillen tijdens het sleuren over de hobbelige paadjes).

vastendieet
Spinazieslaatje.

Het tussentijds resultaat? -1.3kg op de weegschaal.

Ik ga u niet ambeteren met een wekelijkse update maar door dit al te posten, heb ik zo’n beetje sociale druk om vol te houden. Want als ik die tien weken niet kan vervolmaken, dan heb ik het dieet niet echt uitgetest en kan ik dus achteraf niet gaan beweren dat het voor mij niet werkt of net mijn leven compleet heeft veranderd.

Ennnn… aan het einde mag ik een exemplaar van het boek weggeven! Wordt dus vervolgd.

21 Comments

  1. Ik ben momenteel minder streng. Want ik weet ondertussen dat ik geen drie oorlogen tegelijk kan uitvechten, vechten tegen mijn depressie, tegen mijn gewicht, tegen mijn fibro.
    Nu even eerst gewoon lui zijn, rusten dus. Mijn agenda minder vol zetten. En nu ben ik zover dat ik er terug wat bij kan nemen.En begin zo langzamerhand terug meer gezond te eten. Gelukkig heb ik nooit echt vreetbuien waar ik tien snickers of zo zou gaan eten, of een halve pak koeken. Maar dan smijt ik me eerders op nootjes of zo, die wel gezond zijn maar veel te veel calorieën verbruiken.
    Ik vrees dat ik met dit dieet, terug zou willen overcompenseren en tijdens die vijf dagen dan extra zou gaan eten. Veel succes, zolang je je er goed bij voelt is alles ok!

    1. Leen

      Christa ik geef je daarin volledig gelijk. Prioriteiten stellen en naar je lichaam luisteren is het belangrijkste! Maar mijn lichaam klaagt nu vooral over dat extra gewicht en al mijn vreetbuien.. Dus daar wil en moet ik echt iets aan doen nu. Ik doe mijn best om niet te overcompenseren en dat lukt want meestal denk ik “ik heb nu een dag honger geleden, ge wilt toch niet dat dat allemaal voor niks was?!” en tot nu toe werkt dat redelijk…

  2. Ik sta ook sceptisch tegenover dieëten. Ik hou het op elke dag gezond eten, voor mij is dat 90% veganistisch en altijd suikervrij, behalve als ik uit morele verplichting iets van suiker moet eten

  3. Vanessa

    Amai respect! Weet niet of ik dat zou kunnen… Zou er beter ook mee starten want nu het sporten nog niet goed gaat met die hernia, is het ook opletten voor die extra (vooral niet gewenste) kilo’s

    1. Vanessa, bovendien help je door te vasten ook nog eens het herstel van je hernia, zodat je daarna weer snel je sport kan opnemen… Een echt dieet is dit dus niet, eerder een manier om je gezondheid optimaal te houden.

  4. Evi

    Wauw respect! Ik wil zelf ook heel graag van een flink aantal overtollige kilo’s af en heb dat een keer geprobeerd zo een dag vasten, maar hield dat niet erg lang vol :( Misschien startte ik op het foute moment (een maandag in een vrij stressvolle week) of misschien heb ik gewoon niet genoeg karakter … Ik ben in ieder geval benieuwd naar hoe het bij jou verder gaat en wat mij betreft mogen die wekelijkse updates er gerust komen!

    1. Leen

      Er is geen goed moment om ermee te beginnen.. en ja de eerste keren is die vastendag een HEL! Maar elke keer gaat het ‘honger lijden’ iets makkelijker. Uw lichaam denkt niet meer dat het gaat sterven :-)

  5. Ik overweeg al zo lang om dit ook eens te proberen, maar ik zie het me gewoon niet doen, zo weinig eten. Als ik op mijn eten let, doe ik dat door porties te verkleinen en gezondere keuzes te maken. Maar zo drastische dingen heb ik nog nooit gedaan. Het schijnt nochtans goed te werken. Misschien binnenkort toch maar eens proberen, als ik met verlof ben.

    1. Leen

      Ik weet nog niet of het echt werkt voor mij. Ik blijf op de niet-vastendagen redelijk ongezond eten (hoewel met periodes ook minder dan voor het vastendieet). En ja die honger… Daar ga ik echt nooit mee omkunnen :-)

      1. Beste Leen,
        Wacht maar af, telkens wanneer je vast herprogrammeert je lichaam zich ook een beetje en in de basis is het eerder gemaakt voor regelmatige schaarste dan voor voortdurende overvloed. Je vastendagen worden comfortabeler naarmate de tijd verloopt!

        Succes!

    2. Beste Samaja,
      Het is eigenlijk een fluitje van een cent als je je lichaam goed ondersteunt (drinken!), maar dit boek is gewoon een enorme hulp om van je vastendag geen hongerdag te maken. En hoe langer je het doet, hoe makkelijker het wordt! Je kan het boek bestellen via http://www.zeseen.be…. of je kan het winnen via deze blog natuurlijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *