Het vastendieet na 7 vastendagen, en een winactie!

Ik begon drie-vier weken geleden met het vastendieet; daarover schreef ik hier al. Twee dagen per week at ik braaf niet meer dan 500 calorieën. Voor wie eraan twijfelt: dat is belachelijk weinig. Er waren momenten dat het enige wat me nog overeind hield, de gedachte was aan het grote stuk chocolade dat de volgende dag op mij wachtte. Maar het loont: ik voel me niet meer constant overboeft, om te beginnen, en dat op zich is al goud waard.

Intussen zijn er zo zeven dagen gepasseerd.

vastendieet
Ontbijt van risotto met kokosmelk, mango en maanzaad.
De maaltijden

Wat ik zoal at tot nu toe:

* risotto met mango en kokosmelk en maanzaad. Als ontbijt. Nee, da’s geen grap. En eigenlijk lekker en tegelijk zeer zwaar op de maag waardoor ik de eerstkomende uren bepaald geen honger meer had.
* mijn favoriet ontbijt blijft een kom fruit met een lepel of twee havermoutpap.
* courgettes. Massa’s courgettes. Courgettes met patatjes. Courgettes met tomaatjes. Courgette gevuld met spinazie en een beetje rijst.
* een warme salade met spinazie en kool en feta en appel en radijs, die zeer slecht op de maag viel, geen idee wat er mis mee was, maar honger had ik daarna alleszins niet meer.

vastendieet
Avondmaal van courgetteschijfjes, tomaatjes en een snuifje Parmezaan.

Inspiratie voor de maaltijden haalde ik uit het boek zelve, Mijn 6:1 vastendieetboek, want daar staan per vastendag voor die tien weken elke keer twee receptjes van 200-300kcal per maaltijd in. En uit mijn moestuin, want die courgetten die wachten niet. Dankzij apps als MyFitnessPal kan je perfect uitrekenen hoeveel calorieën er in een maaltijd zitten – iets waarmee ik me buiten de vastendagen absoluut niet bezig hou trouwens, want ik heb een hekel aan het afwegen van mijn maaltijden.

vastendieet
Een inspiratieloos bord van gebakken patatjes, rode biet en gele courgette (allen uit den hof).
Van twee maaltijden naar eentje

Experimenteren met één maaltijd op de vastendag in plaats van twee deed ik met succes. Het werkt voor mij zelfs beter dan twee maaltijden spreiden over de ganse dag (en met minstens 8 uur ertussen, zoals het boek voorschrijft, om de spijsvertering voldoende rust te gunnen), want eens mijn maag na het opstaan gewekt wordt met eten, is het voor de rest van de dag om zeep. Dan stel ik mijn 500kcal liever uit naar 18:00 en begin ik dan met een kom fruit en wat kokosrasp, om dan met een niet meer zo lege maag mijn avondmaaltijd klaar te maken.

vastendieet
Geen keuzestress, laat staan schuldgevoel op niet-vastendagen.
En hoe zit het met de Verschrikkelijke Honger?

Het hongeren is veel minder dan op dag één, toen ik het gevoel had het niet te zullen overleven en bij het lief moest gaan janken – zolang ik me kan bezig houden, that is. Ik schuw geen inspanningen meer op de vastendag, want flauwvallen, dat zit in uw hoofd, het menselijk lichaam kan blijkbaar toch wel even zonder eten, tot mijn grote verrassing: met de fiets naar het werk in de brandende zon (en zweten maar!) of vier uur aan één stuk in de tuin gaan onkruid wieden, oogsten, tomaten dieven, zaaien, water geven…
Liters water, die drink ik sowieso al, en op de vastendag worden dat er minstens drie, bij warme temperaturen makkelijk vier. De ontwenningsverschijnselen, die zich bij mij vertaalden in een stresspiek en hoofdpijn, waren na respectievelijk twee en één week voorbij.
De ochtend na de vastendag moet ik na het opstaan wel meteen onmiddellijk direct eten of ik val flauw van de honger. Totaal niet overdreven enzo.

vastendieet
Want: Apfelstrudel!
Tussen de vastendagen

Soms kost het mij totaal geen moeite om van snoep af te blijven; ik wil niet dat het afzien op de vastendag voor niks is geweest. Door externe factoren waren er de laatste week enkele serieuze vreetbuien, maar dankzij de vastendagen bleef mijn gewicht gelukkig op peil. Als ik dan eens iets wil snoepen, dan voel ik mij daar een pak minder schuldig over dan vroeger. De weegschaal is content, en ik dus ook.

Op naar de volgende drie weken!

vastendieet

Winactie

Ik heb per ongeluk – ja zo’n stoten haal ik soms uit – twee recensie-exemplaren van Mijn 6:1 vastendieetboek aangevraagd én aangekregen, en dat tweede exemplaar mag ik nu weggeven. Schrijf hieronder in de reacties waarom je graag aan het vastendieet wil beginnen, en een onschuldige hand zal de winnaar kiezen!

11 Comments

  1. Ik heb er al sterk over nagedacht om aan dit dieet te beginnen, maar zou begot niet weten wat ik dan mag eten tijdens die vastendagen. Het boek zou me daar alleszins bij kunnen helpen :-). Ik heb altijd al op mijn gewicht moeten letten, maar heb het gevoel dat het moeilijker aan het worden is. Er plakken inmiddels een paar kilo’s aan die ik er niet goed meer af krijg. Volgend jaar is er de communie van het petekind van de echtgenoot en tegen dan wil ik zo strak staan als op mijn trouw (nog steeds geen pannenlat, maar wel meer gestroomlijnd).

  2. Kim

    Ik ben geïntrigeerd. Vooral hoe je met één maaltijd op een dag kan overleven. Misschien moet ik het boek maar eens lezen, ik gebruik MijnEetmeter (een variant op MyFitnessPall) en de keukenweegschaal nl. wel dagelijks.

  3. Evi

    Wat knap zeg dat je het kan! Zelf wil ik het ook wel nog eens een kans geven, de eerste poging ging helemaal de mist in, vooral omdat ik niet goed wist wat je dan wel en niet mag eten op zo een vastendag. Wie weet biedt dit boek me dan wel net het duwtje en steuntje in de rug hiervoor!

    1. Leen

      Het is erg handig dat er veel receptjes instaan, zo moet je niet altijd zelf calorieën gaan tellen maar doet het boek dat voor u. Je kan natuurlijk ook een halve pizza eten maar da’s natuurlijk weinig voedzaam op een dag dat je verder niks eet :-D

  4. 500 calorieën per dag, ik denk niet dat ik dat zou kunnen. Ik heb zo snel migraineaanvallen als ik niet op tijd genoeg eet.
    Ik volg geregeld de WW en dat blijft voor mij het beste ‘dieet’. Meestal volg ik het eens om wat minder te snoepen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *