Van voltijds vleeseter naar deeltijds vegetariër in drie geleidelijke stappen

Van elke dag vlees… naar elke dag groenten

De weg naar een leven zonder vlees gaat niet over één nacht ijs. Ik deed er drie jaar over om mijn weekmenu 50% vlees en 50% vegetarisch, soms plantaardig te maken. Ik kom, zoals de meesten onder ons, uit de erg traditionele Vlaamse keuken van patatten + groenten + vlees, en toen ik alleen ging wonen, ben ik wat vaker gaan experimenteren want “afwisselen van spijs doet eten“, zeggen ze niet voor niets.
Met groenteburgers en vleesvervangers heb ik geen goede ervaringen; geef mij maar pure producten, verse groenten, smeuïge biologische kazen, en een klein stukje eerlijk vlees af en toe. 100% vegetariër zal ik vermoedelijk nooit worden, en die hard veganist al helemaal niet, maar de vele lekkere recepten die ik op die manier al tegenkwam, hebben mijn keuken verrijkt en gevarieerd gemaakt.

Waarom geen vlees?

Vegetariërs hebben bij vleeseters nog steeds de reputatie van hippies, van alternatievelingen met dreadlocks en pofbroeken en bakfietsen, van “overdrijf eens niet seg, en blijf van mijn biefstuk af!”. Ik vind dat jammer, want vegetariërs proberen de wereld te verbeteren op hun manier. Minder vlees eten staat garant voor minder CO2-uitstoot, punt. Wie dat nog steeds niet gelooft, mag zijn kop terug in ’t zand gaan steken, danku en tot ziens.

Het is daarvoor dat ik een paar jaar geleden voor het eerst aan Dagen Zonder Vlees deelnam: ook ik wilde mijn steentje bijdragen aan een betere wereld. Sindsdien probeer ik een goed evenwicht te vinden in mijn weekmenu tussen dagen mét en dagen zonder vlees, zodat ook het lief af en toe zijn steakske en ik mijn gehakt krijg.

Een vegetarisch evenwicht zoeken: drie stappen naar een leven zonder vlees/met minder vlees

Wil je graag veggie proberen? Weet dan dat je niet van vandaag op morgen je gewoontes radicaal hoeft te veranderen. Eén dag veggie is er alvast eentje! Onderaan geeft ik ook nog drie tips om je huisgenoten mee te krijgen…

Stap 1: lees je in

Koop veggiekookboeken, volg een veggieblog, verzamel een ton lekkere recepten, leer alles over de vleesalternatieven en waar je dan wel je nodige vitamines moet uithalen. Informeer je voldoende, dan kan je ook vragen van andere nieuwsgierigen beantwoorden. Weet je niet waar te beginnen? Deelnemen aan uitdagingen zoals Easy Vegan November of Dagen Zonder Vlees (dat in 2018 helaas niet plaatsvindt) zijn een goede start: je krijgt in die periode massa’s tips, soms zelfs rechtstreeks in je mailbox. EVA bundelt op hun site zoveel lekkere vegetarische recepten en honderden tips en weetjes, dat je daar wel even zoet zal zijn. Fiekefatjerietjes is mijn favoriet onder de vegetarische blogs, omdat ze niet enkel lekkere vleesloze receptjes post, maar ook persoonlijk blogt.

Stap 2: plan af en toe een veggie maaltijd in

Donderdag veggiedag is een campagne van EVA en één dag per week geen vlees op het menu zetten, is een heel goed begin. Kies een makkelijk gerecht: maak het jezelf niet te moeilijk en zonder al te veel speciallekes. Spaghettisaus waar je het gehakt deels vervangt door linzen, chili sin carne waar het vlees door linzen en mangoblokjes wordt overgenomen, een ovenschotel met tofugehakt in plaats van varkensgehakt… Er zijn erg veel mogelijkheden om jezelf én je huisgenoten rustig te laten wennen aan de nieuwe smaken. Op den duur kan je dan gaan experimenteren met exotischere ingrediënten zoals quinoa, kikkererwten of edelgist. Niks om schrik van te hebben. Opbouwen en het jezelf vooral niet te moeilijk willen maken, is the key.

En wie weet is dit voor jou (en je husigenoten) al meer dan genoeg. Zelfs door één vleesmaaltijd te schrappen, draag je al een steentje bij aan het milieu.

Stap 3: naar 50 of zelfs 100% vegetarisch

Het inplannen van vegetarische of plantaardige maaltijden wordt steeds eenvoudiger, dat zal je merken. Ik heb na al die tijd mijn favorieten. Bepaal voor jezelf waar de grens ligt: wil je helemaal geen vlees meer eten? Of slechts een paar dagen in de week? Allemaal eender.

3 tips om je carnivoren van huisgenoten mee veggie te laten eten

Ben jijzelf er helemaal klaar voor om eraan te beginnen, maar stribbelen je huisgenoten tegen? Ook ik heb een notoire vleeseter in huis, maar aangezien ik kook, bepaal ik wat er op ons bord terechtkomt. Hij mag van mij altijd een stukje vlees erbij bakken, maar de momenten dat hij klaagt over het ontbreken van vlees in bijvoorbeeld een stoofpotje, worden steeds schaarser. Misschien durft hij niet meer of heeft hij zich er dan toch bij neergelegd, ik wil het niet weten.  Ook dit doe je best stap per stap: iemand dwingen om iets te eten wat hij of zij niet wil, leidt nergens toe.

1. De waarheid toedekken

Je hoeft niet per se expliciet te vermelden: “Vanavond eten we vegetarische curry.” Het woord ‘vegetarisch’ zorgt op voorhand al voor gezucht en gesteun… Ik spreek uit ervaring. Zeg gewoon: “We eten curry.” Als je er extra veel groenten en ananas in stopt, zal er (hopelijk) niet rap iemand klagen over het ontbreken van kip.
Je kan nog een stap verder gaan: het verschil tussen tofu en vleesgehakt is echt niet zo groot; als je dit in stevige groentesauzen gebruikt zodat het blendt met alle andere gewoonlijke smaken, en dit verzwijgt voor je tafelnoten, is de kans groot dat ze het verschil niet merken. Dat is misschien gemeen, maar je doet het voor hun eigen bestwil, toch?

2. Voorzie een alternatief mét vlees.

Willen ze echt niet luisteren? Maak desnoods twee potten eten, als je daar de energie en de tijd voor wil vrijmaken. Misschien worden ze op den duur nieuwsgierig naar de lekkere geuren die uit jouw portie opstijgen, en willen ze toch eens proeven. Je kan maar proberen.

3. Zoek een evenwicht dat voor iedereen werkt.

Ik ben van mening: kinderen moeten eten wat er op hun bord komt, maar ik begrijp dat dat niet altijd even simpel is. Nieuwe smaken moeten wennen dus ook hier geldt: opbouwen, opbouwen, opbouwen. Begin niet direct met een gerecht waarin kikkererwten de hoofdrol spelen als ze altijd patatjes of pasta gewend zijn. Verwerk de kikkererwten eerst in een lekkere spaghettigroentesaus, of in andere gerechten die ze wél al kennen.
Spreek met je partner af om een vleesmaaltijd af te wisselen met een veggiemaaltijd, of om de twee dagen vegetarisch, of of of, tot je eeen compromis vindt waar jullie je allebei goed bij voelen.

Hoe introduceerde jij de vegetarische keuken in jouw huishouden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.