Suikerverslaving en ervan afkicken: tips en misverstanden

Als expert ter zake – ik kickte het afgelopen jaar immers al zoveel keer af dat ik de tel ben kwijtgeraakt – deel ik de uit eigen ervaring opgedane kennis graag met u, lieve lezer. (Over het continu hervallen zullen we ’t later wel eens hebben..)

Eerst een paar misverstanden uit de weg helpen. En voor de duidelijkheid: ik heb het over geraffineerde suiker, dus niet de suikers die je in bv fruit vind.

Quizzen met m&m's, gotta love it 💙

1. Suiker zit toch enkel in koekskes?
Sadly, no. Suiker zit o-ve-ral in, in alle gefabriceerde producten. Pak maar eens dat blik tomatenblokjes uit de kast, een brood van uw plaatselijke supermarkt of een brik melk… In de huidige maatschappij wordt suiker overal gebruikt, als smaakversterker en bewaarmiddel.

2. Suiker is toch zo erg niet? Iedereen eet dat!
Wel, ge moet eens proberen om een paar dagen niet te snoepen. Maar echt niets: niet stiekem dat vieruurchocolaatje bij de koffie, geen yoghurtje na de lunch, geen choco op uw ontbijtboterham. Niets. En dan eens zien wat er gebeurt als de afkicksymptomen u overvallen.

3. Afkicksymptomen? Nu zijt ge echt aan het overdrijven!
Ik ben natuurlijk een zware verslaafde; op de slechtste dagen eet ik 7 Twixen, om maar iets te noemen. Wanneer ik die constante toevoer van suiker plots stopzet, dan heb ik de eerste twee dagen barstende koppijn en op dag drie ben ik zo ijl in mijn hoofd dat ik best stevig op mijn stoel blijf zitten.
Dus hebt u ook de gewoonte om op dagelijkse basis een XL-zak Maltesers in één keer naar binnen te werken, dan bent u gewaarschuwd.

In de categorie 'ontdekking van de maand'. #idealecombinatie #ben&jerrys

Doe zeker eens de test: hoe verslaafd ben jíj aan suiker? Je lichaam zal het je snel genoeg duidelijk maken als je het plotseling berooft van z’n dagelijkse dosis.. Volledig cold turkey gaan, dat is de beste manier om van de suikerhonger af te raken.

Om het jezelf makkelijker te maken, heb ik hieronder drie tips verzameld, gebaseerd op mijn eigen behoeftes en hongerkes. Want ik heb continu honger, de hele dag lang, wanneer ik mij niet volsteek met Twixen.

Kiwi met framboos en granola - het was crisis in de frigo vanochtend dus we moeten het doen met wat we hebben. 🍒 #ontbijt #breakfast #healthylife #healthybreakfast #gezondontbijt #fruit #fruitontbijt #fruitbreakfast #granola

1. Zorg voor alternatieven.
Eet een nootje bij uw koffie, voorzie een ander beleg op uw ontbijtboterham (of maak ineens een compleet ander ontbijt) en vervang uw middagdessertje door een lekker stuk fruit. Maar probeer niet uw suikerhonger te stillen met vervangmiddelen zoals baksels met honing of agevesiroop als ‘gezonde’ suiker, want die wakkeren de suikerhonger enkel aan door hun evenredige zoetigheid. (Een fout die ik dikwijls heb gemaakt.)
Een paar voorbeelden van lekkere, gezonde en suikerloze tussendoortjes:

  • een tas groentesoep, eventueel met balletjes
  • een paar stukken fruit met granola
  • granola met kokosyoghurt (maar dan zeker suikerloze!)
  • fruit met kokosmelk of -yoghurt (opnieuw de verpakking checken!)
  • rauwe groentjes zoals wortel, bloemkool, komkommer, tomaatjes
  • andere lekkere, gezonde combinaties zoals gerookte zalm met avocado en pijnboompitjes

Afwisseling is the key!

2. Water, véél water.
Ik weet niet precies hoe dat komt en ik drink sowieso al redelijk veel water, maar die eerste dagen hang ik constant aan de fles (en ren ik om het half uur naar het toilet).

3. Beloninkjes inplannen.
Je moet vooral een levensstijl zoeken waarmee je ook na het afkicken kan verdergaan. En zo’n beloning hoeft niet per se eten te zijn: een nieuwe sjakosh na één suikerloze week, een nieuw paar schoenen na twee weken, enzovoort tot je het niet meer nodig hebt (of je bankrekening leeg is) en je kan genieten van gezonde tussendoortjes.

Breakfast for a busy Sunday ️ pompelmoes, granaatappel, ricotta en pistachenoten. #ontbijt #breakfast #fruitontbijt #fruitbreakfast #healthylife #healthybreakfast #gezondontbijt #glutenvrij #glutenfree #glutenfreebreakfast #glutenvrijontbijt #projecthealt

En de allergrootste beloning van minder suiker in uw leven?

Meer energie, om te beginnen. Energie die voordien door je lichaam gebruikt moest worden om al die brol te verwerken.
Voor mij is de smaak echter de grootste doorslag: probeer maar eens na een maand zonder suiker je favoriete chocolaatje te eten. Een Mignonette smaakt he-le-maal niet naar chocolade, maar blijkt één brok suiker. Je smaakpapillen zijn de overvloed aan suiker helemaal ontwend, met als positief gevolg dat je ander eten – groentjes of een goei stukje vlees, ik zeg maar wat – ook intenser proeft.

Ik daag jullie uit om dertig dagen zonder suiker te gaan. En ik ben zéér benieuwd hoe het jullie vergaat. Heb je tips voor de andere suikerverslaafden onder ons? Wat is je favoriete tussendoortje?

 

2 Comments

  1. Ik hou van alles waar chocolade in zit, of toch bijna. Ik ben nu voor de zoveelste keer aan het proberen te stoppen met cola light te drinken want naar het schijnt wakkert dat de zin naar suiker aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *