Recept: overnight oats met frambozen en chocolade

Onlangs ‘ontdekt’ en momenteel mijn favorietste ontbijtje is dit: de zogenaamde ‘overnight oats’, zo geheten omdat de havermout een nachtje in je koelkast mag staan.
Het heeft alles wat een goed ontbijt moet hebben: havermout die de honger voor een uur of drie tegenhoudt, kokosmelk dat alles net dat ietsje zoeter en smeuïg maakt, frambozen want wie eet er nu niet graag frambozen, chiazaadjes om extra gezond te doen, en pure chocolade omdat een dag zonder chocolade een dag niet geleefd is.

overnight oats

Ingrediënten

(1 portie)

  • een half brikje kokosmelk
  • 50g havermout
  • een handjevol frambozen (ik gebruik er meestal uit de diepvries, zodat je dit ontbijt het hele jaar door kan eten!)
  • een eetlepel chiazaadjes
  • een blokje pure chocolade of andere krokante extraatjes als afwerking: nootjes, kokoschips, …

Bereiding

‘Overnight oats’, deze benaming zegt het al: dat moet een nachtje staan, zodat de havermout de melk kan opnemen en op die manier lekker mals wordt. Dus de avond voordien: ingrediënten verzamelen, kommetje erbij en vijf minuten later is uw ontbijt klaar.

  • Meng de havermout met de kokosmelk. (De rest van het brikje kan je meestal nog enkele dagen bewaren in de ijskast; check hiervoor de verpakking.)
  • Leg hier bovenop de bevroren frambozen en strooi er ten slotte de chiazaadjes over.
  • Zet een nachtje in de ijskast.
  • Snijd of breek de chocolade in kleine stukjes en strooi dit vlak voor het serveren over de overnight oats.

Smikkelen maar!

overnight oats

Ook zéér handig om mee te namen naar het werk in een kommetje met goed sluitend deksel. Ik neem de chocolade en de kokoschips in een apart doosje mee zodat dit lekker krokant blijft.

Meer ontbijtreceptjes vind je hier.

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *