Over self care

Ik ben tegen al die hipster dingen in schreeuwende letters op de covers van glossy boekskes om het zoveelste succesdieet of ideale detoxmiddeltje aan te kondigen, brrrr,  maar het woordje ‘self care’ trok wél mijn aandacht. Het klinkt zachter, liefdevoller en lichter dan het zware ‘zelfzorg’ dat eigenlijk z’n Nederlandstalige broertje is. Iets wat je al dartelend door bloemenvelden achter je aan kan trekken als een ballon of een zwerm kleurrijke vlinders. Ge ziet het voor u he?

self care

Ik schets nog efkes verder met mijn kleurpotloden, als het oké is: het is zomer, iedereen vertrekt op vakantie, iedereen is blij omdat de zon schijnt en het warm is, bbq’s, terrasjes, zwemmen, maar bij mij lijkt de hitte enkel energie te vreten, ik kruip weg, lijk steeds dieper te zinken terwijl ik leef van aircomoment naar aircomoment, van regendruppel naar regendruppel, van ijsje naar ijsje. Ik word steeds futlozer, moet het lopen weer staken omdat ik twee dagen moet recuperen van een onnozel rondje dat niet eens de Start-to-Run-lessen haalt. Intussen moeten er beslissingen worden gemaakt over onze trouw en over onze bouw, wat een dodelijke combinatie blijkt.
Een bloedtest bij de dokter wijst op een ijzertekort, ook mijn B12 is weer gezakt, en intussen heb ik al een week of twee last van diarree. Een stoelgangtest wijst op wat de dokter al suggereerde: stress, niks anders dan dat. Ik vermoedde het al omdat het verdween tijdens onze korte vakantie in Luxemburg, en terug was zodra we weer thuis waren. Boom, alle alarmbellen gingen steeds luider loeien en ik,

IK MOEST DRINGEND MIJN KOP UIT DE GROND HALEN godverdomme.

Mijn volle agenda benam me letterlijk de adem: de bekende druk op mijn middenrif was terug. Maar toen las ik op de blog van Miss Pixie in een verder onschuldige blogpost over de indeling van haar nieuwe bullet journal – stikjaloers op zoveel orde! – iets over rode vlaggetjes voor de dingen die erop wijzen dat het slecht(er) met haar gaat, en een lijstje met dingen die ze kan doen om het weer de goede kant op te laten gaan.

Het zette mij aan het denken. Ik haalde mijn eigen bujo nog eens van onze het stof – want to do’s opschrijven geeft me op dit moment méér stress dan gewoon alles in mijn hoofd opgesloten te houden of er van weg te rennen – en begon aan mijn eigen rode-vlaggetjes-lijstje. Wat niet zo moeilijk was want op dit moment zit ik in een veld bezaaid met rode vlaggen als mijnen zo gevaarlijk.

De rode vlaggetjes ofte tekenen dat ’t slecht gaat

  • slecht slapen
  • slecht eten
  • vreetbuien
  • niet sporten
  • direct moe na een inspanning
  • constant stressgevoel
  • niet bloggen
  • constant futloos
  • niet lezen
  • niet kunnen concentreren / dingen vergeten

Dingen die ik kan doen om het beter te laten gaan #rustinmijnhoofd

  • een leeg weekend en een lege week plannen
  • agenda beter bewaken!
  • het lief vragen om te koken / diepvrieskoken / (gezond) afhaaleten
  • geen snoep kopen
  • (kleine) wandeling maken
  • bachbloesems aanschaffen
  • slaapritueel volledig uitvoeren
  • een yogales volgen
  • lezen, al is het een chicklit
  • weg met social media
  • nee zeggen!!!
  • een dag vrij nemen

Ik weet het. Self care is een hip woord. Dus dan ben ik maar hipster – brrr. Want voor uzelf zorgen is belachelijk belangrijk. Doe het gewoon!

Self care – ofte de dingen die mijn batterijen opladen

  • wandelen, lopen, fietsen: bewegen, buiten zijn
  • lezen
  • Netflixen
  • bloggen
  • schrijven
  • dagboek
  • haken
  • warme maaltijd maken (soep, stoofpotje, …)
  • plantjes verzorgen
  • tuintje
  • iets kleins opruimen
  • prutsen aan mijn bullet journal
  • yoga
  • gsm aan de kant / offline gaan voor een tijdje
  • badderen
  • verzorging van gezicht, huid, haar, nagels…

(Valt het op dat ik een introvert ben?)

Hiermee ga ik de komende weken mijn agenda volplannen. Ik, ik, ik… Het zal efkes moeten of ik haal mijn eigen trouw niet.

En jij? Wat zijn jouw rode vlaggetjes, en hoe zorg jij voor jezelf?

 

 

15 Comments

  1. Doen alle leuke dingetjes op je selfcare lijstje! Maar niet alles willen doen op veel tijd! Kies er elke dag eentje. Anders plan je ook weer veel te veel samen. Ik probeer elke dag iets te doen tegen mijn zin en elke dag iets voor mezelf en puur voor mezelf. Zo heb ik nadien ook geen schuldgevoel omdat ik heel de dag eigenlijk geluierd heb. Tenzij ik een luie dag inlas. heel veel sterkte!

  2. Mijn rode vlaggetjes lijken op die van jou. Ik ben dan vooral snel emotioneel en vlieg op over het minste. En hoofdpijn hé, mijn lichaam laat het direct voelen. Ik hoop dat je bullet points helpen, het lijken me alleszins stuk voor stuk leuke dingen!

  3. Zo’n goed idee, dat lijstje! Ik zou dat ook eens moeten noteren. Voorlopig ben ik geweldig goed bezig met mijn rode vlaggen negeren. Vorige week nam ik een dagje vrij (ook al heb ik niet veel verlof op overschot) omdat ik eens nood had aan tijd voor mezelf. Eén dag is niks, maar het heeft toch wat rust gebracht omdat ik eens enkele dingen écht voor mezelf kon doen. Ik ben ook introvert, maar ik heb toch ook een beetje kunnen opladen door met een (blog)vriendin af te spreken. Plan maar veel leuke momentjes in, dat je volop kan genieten van de aanloop naar jullie trouw, en de trouw zelf!

  4. Saskia

    Hè Leen,

    Wat herken ik me zo in je verhaal. Ik mag dan een uitgesproken extravert zijn, ik heb net als jij nood aan me terugtrekken, geen lawaai of drukte aan mijn hoofd. Ook ik ervaar dat de stress nog steeds een enorme impact heeft op mijn lichaam en geest. Maar ik besef wel dat ik hier enorm veel uit leer en elke goede dag is een kado! Veel moed en hou je vast aan de kleine stapjes vooruitgang… xx

  5. ik zit er op het moment ook wat onderdoor. nergens meer zin in en de dingen die me vroeger energie gaven, slurpen ze nu op. en het feit dat ik gigantisch veel pijn heb de laatste maanden helpt er ook niet bij. ik heb een ‘things that make me happy’ lijstje gemaakt in mijn bulletjournal. dat lees ik dan eens door wanneer het mij allemaal teveel wordt en het helpt wel echt. even visueel alle goede dingen in mijn leven bij elkaar zien; bart, ons mooie huis, onze huisdieren, mijn familie en vrienden, onze mooie en grote tuin, het natuurgebied achter onze hof, … misschien ook nog even paginas toevoegen met jouw lijstjes!

  6. Ik ben zoals je weet verschrikkelijk slecht in self-care en heb te lang rode vlaggetjes genegeerd. Maar ik plan zoveel wel niet te veel drukke dingen na elkaar, dat heb ik altijd al onbewust gedaan. Nog werk aan de winkel dus.

  7. Een rode vlaggen-lijstje heb ik niet; wel een zelfzorglijstje. En een “Noodplan”-papiertje voor het geval ik het toch te ver heb laten komen en richting paniekaanval lijk te gaan (of er een heb). Daar staat echt het minimum op, zijnde even letterlijk afstand nemen (of dat dan van werk of thuis is) door een blokje om te wandelen, te letten op mijn ademhaling en aan positieve dingen te denken. Misschien onnozel om daar een “handleiding” voor te hebben, maar wanneer ik begin te flippen, denk ik zelfs aan die simpele dingen niet meer…
    Ik hoop alleszins dat die rode vlaggen ondertussen oranje of zelfs groen geworden zijn en het weer wat rustiger geworden is. Je fysieke en mentale gezondheid is veel te belangrijk om niet dé grootste prioriteit te zijn!

    1. Leen

      Ik vrees dat het pas gaat beteren na de trouw :’) Heb me alleszins voorgenomen het volgend jaar een pak rustiger aan te doen. Flink hé. Maar daar heb ik nu niks aan, natuurlijk.
      Het is idd zo dat als je in zo’n negatieve spiraal zit, je vergeet wat je kan doen om het beter te maken. Dat er effectief zaken bestaan die het beter kunnen maken. Dus helemaal niet onnozel!!

  8. Ik heb ook soms last van rode vlagjes (vooral slecht slapen, hoofdpijn en vreetbuien)… en dan zonder ik mij het liefst van al af… gewoon even tijd nemen voor mezelf en mijn series die ik nog moet bekijken ;-).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.