Minder post in de brievenbus: het NEE/NEE-sticker-experiment

Een mens krijgt veel papier binnen in zijn huis. Ik herinner me de tijden dat ik bij de maandelijkse papierophaling telkens met een zware doos moest sleuren door alle reclamefolders. Hoe kan je die constante stroom van papier onder controle krijgen? Hoe ontvang je minder post in de brievenbus, en wat doe je met de post die er wél komt?

minder post in de brievenbus

  1. Zeg papieren facturen op en ga voor digitaal.
  2. Kleef een NEE/NEE-sticker op je brievenbus. Die zorgt ervoor dat je geen ongeadresseerde (reclamefolders) en geen gratis pers (zoals het dorpskrantje) ontvangt. Je kan hem eenvoudigweg afhalen aan het loket van je gemeentehuis.
  3. Hergebruik de post die je wél ontvangt. Laat de kinderen knutselen met de beelden uit reclamefolders. Ik gebruik opengescheurde enveloppes voor het noteren van mijn boodschappenlijstjes. De blanco achterkant van brieven kan prima dienen als kladpapier. De krantjes gebruik ik om natte schoenen te drogen of als bodembedekker voor de GFT-bak, en kunnen ook dienen om de kachel mee aan te steken.

Het NEE/NEE-sticker-experiment

Ik maakte een half jaar lang mijn brievenbus niet leeg en dit was wat ik eruit haalde:

minder post in de brievenbus

Ja. Ik verschoot daar ook van. De sticker werkt deels, want de Streekkrant en de wekelijkse stapel reclamefolders komen er sindsdien niet meer in, maar andere reclamebedelers en zelfstandigen uit de buurt negeren de sticker gewoon. Ik geef toe: hij is nogal afgeschenen door de zon. Maar dan nog.

Nieuwsbrieven

Ik ban zoveel mogelijk elektronische nieuwsbrieven door me overal van uit te schrijven; niemand heeft behoefte aan een propvolle mailbox. Helaas ben ik ook ingeschreven op enkele papieren nieuwsbrieven, en ik heb géén idee hoe je daar vanaf raakt. In een elektronische nieuwsbrief moet een uitschrijflink bij wet worden toegevoegd, maar in een papieren lijkt dat niet zo te zijn. Via het contactformulier van de verschillende winkels heb ik uitgelegd dat ik mij wil uitschrijven; ik ben benieuwd of dat effect heeft. Het lief krijgt altijd reclame voor kranten en tijdschriften, en ik heb geen idee waar dat vandaan komt, dus kan ik het ook niet opzeggen. Hoogst irritant dat men mensen nog zo kan spammen in deze tijden waar privacy steeds meer aan belang wint.

minder post in de brievenbus

Reclamefolders

Ja. Ondanks de sticker slopen er toch enkele folders van supermarkten in de bus, en natuurlijk van vastgoedmakelaars en autohandelaars. Eandis interesseert me geen knijt maar die vinden blijkbaar dat wat zij te zeggen hebben, iedereen móet weten. Idem voor Ecowerf. Nooit gehoord van digitale nieuwsbrieven dudes?

minder post in de brievenbusOok lokale organisaties vinden het niet nodig om de sticker te respecteren. Zo betrapte ik iemand die flyers aan het ronddelen was voor een café in de buurt dat een filmavond organiseerde, en ik vroeg of hij de sticker niet had gezien? Hij vond dat “buren het wel interessant zouden vinden wat er in hun buurt gebeurde”. Alsof ik zélf niet kan bepalen wat ik interessant vind? Een mens wordt al méér dan genoeg overstelpt met informatie…

minder post in de brievenbusOok politiekers vinden zichzelf boven stickers staan. Ik denk dat ik al weet op wie ik níet ga stemmen in 2018.

minder post in de brievenbus

Infokrantjes

De tweede ‘NEE’ van de NEE/NEE-sticker slaat op gratis pers. Nochtans blijft het dorpskrantje hardnekkig in onze bus vallen. Maar dat is feitelijk het enige van ‘ongewenste post’ dat ik met veel interesse lees dus hierover ga ik niet klagen.

Dus de NEE/NEE-sticker werkt, op een paar koppige uitzonderingen na, want de reclamestroom is zo goed als stilgevallen en nu hoef ik hoeft het lief maandelijks slechts één papieren zak naar buiten te dragen. Goed voor het milieu én voor zijn rug; win-win.

Hoe ga jij om met oud papier?

 

10 Comments

  1. Hier werkt die sticker heel goed. Ik heb het idee dat je voor sommige bedrijven gewoon bij de doelgroep behoort en daardoor reclame krijgt. Dat is geen excuus natuurlijk, maar dat maakt het moeilijk(er) om op te zeggen. Ik doe eigenlijk niet veel met mijn oud papier. De lokale jeugdbeweging houdt regelmatig een papierslag, dus dan gaat het mee. :)

  2. Ik heb een ja/nee-sticker en ik moet die eigenlijk eens vervangen door een nee/nee-sticker. Ook hier werkt hij maar gedeeltelijk. De lokale “krantjes”, die ik volgens mijn sticker wel nog wil, komen onregelmatig in mijn brievenbus en sommige reclame, die ik niet meer wil, ook. De politieke reclame is het hardnekkigst en zowat alle partijen doen eraan mee. Ik heb ooit van een postbode gehoord (veel politieke reclame gaat via Bpost) dat zij de politieke reclame in de brievenbussen moeten steken, sticker of geen sticker.

    1. Leen

      Ooo dat vergeten dat ken ik ook. Alleen hebben wij niet zoveel ruimte dus als ik het één keer vergeet dan staat die doos/papieren tas DIK in de weg zodat ik het de volgende keer zéker niet vergeet…

  3. Ik ben elke maand opnieuw verbaasd over hoeveel papier ik weer moet buiten zetten. Ik probeer het ook te verminderen maar is niet zo gemakkelijk. Ik heb een nee/nee-sticker en net zoals bij jou zit er toch nog reclame in.

  4. “Hij vond dat “buren het wel interessant zouden vinden wat er in hun buurt gebeurde”.”
    Ik weet niet of ik nu moet lachen of bleiten met zo’n antwoord! Ale, dan hangt een mens al een sticker, dan wordt dat nog gewoon genegeerd en niet door verstrooidheid, maar gewoon doelbewust…

    Als ik het mij goed herinner, heb ik ooit eens gelezen dat politieke reclame niet onder de “reclamewetgeving” valt en dat een sticker daar dus geen invloed op heeft. Of en hoe je er dan wel voor moet zorgen dat ze dat niet meer in je bus steken… geen idee! Bij bedrijven ben ik zo’n “ambetante” die elke keer ze toch iets in mijn bus steken een mailtje stuurt om te vragen of ze niet kunnen lezen. Meestal krijg ik gewoon als antwoord dat ze een ander bedrijf de bedeling laten doen en er dus zelf geen invloed op hebben of die sticker gerespecteerd wordt of niet, maar het heeft toch al een paar keer wel effect gehad (en ook indien niet heb ik ondertussen toch mijn ergernis kunnen ventileren ;-) ).

    Bij mij hangt er voorlopig een gewone “geen reclame”-sticker; in het dorp waar ik vroeger woonde, was dat voldoende, maar in Winterthur blijken er toch regelmatig infoblaadjes van het plaatselijke “Stadtkreis” verdeeld te worden. De eerste maanden heb ik die bewust nog bekeken, kwestie van te zien wat er hier zoal aan lokale verenigingen e.d. bestaat (integratie, ’t is niet altijd makkelijk… ;-) ), maar ondertussen ben ik op de hoogte en ga ik de huidige sticker dus binnenkort vervangen door een “neen/neen”-variant.

  5. Met schaamte moet ik toegeven dat wij geen sticker hebben en dat ik ook nooit naar de reclamefolders kijk… shame on me!
    Maar het is inderdaad ongelooflijk hoeveel papier we in de bus krijgen, met momenten zelfs niet te doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *