Kookboekenweek: Powerfood (Rens Kroes)

Voor mijn allereerste Kookboekenweek koos ik voor Powerfood van Rens Kroes.

Powerfood van Rens Kroes

De Nederlandse Rens Kroes promoot een ‘happy and healthy living’, zowel op haar blog als in haar twee kookboeken Powerfood en On the go. Dat laatste richt zich specifiek op gezonde maaltijden die je kan meenemen voor onderweg en ook dat werd hier al veel uit de kast gehaald.
Rens Kroes gebruikt pure ingrediënten, en combineert ze tot soms verrassende maar meestal eenvoudige gerechten. Sommige dingen zijn nogal voor de hand liggend, zoals frietjes van pastinaak of zoete aardappel, of zelf popcorn maken. Bovendien gaat ze er vanuit dat je een degelijke mixer/blender in huis hebt, want met al die dadels en noten – mijn blender kon het alleszins niet aan. Toch zorgde het voor heel wat energie in mijn keuken, en dat kon ik goed gebruiken in de voorlaatste week van Dagen Zonder Vlees.

Het kookboek

Kookboekenweek, Powerfood van Rens Kroes

De indeling is netjes per maaltijd gesorteerd, en telkens met mooie foto’s (hoewel niet per gerecht) en hier en daar een toffe quote, zoals ‘Food lovers are life lovers’ of ‘Complaining won’t burn calories’. Het boek is zeker boekenkastproof: geen groot, zwaar boek maar een handig formaat en met z’n 176 bladzijden nog comfortabel dik. Achterin vind je een oplijsting van de gebruikte producten met hun positieve eigenschappen, en een degelijke index.
Ik kocht het voor 19,99 euro bij Standaard Boekhandel.

De recepten

In totaal probeerde ik al vijftien recepten uit, en er staan er nog heel wat klaar in mijn Evernote. Ik geef toe dat ik niet álle recepten tijdens de kookboekenweek maakte; een deel ervan kwam voordien al op ons bord! Het grootste nadeel is dat de meeste zich richten op zomergroenten (zoals tomaat, aubergine) of gebruikmaken van wat specialere ingrediënten (dadels, chiazaadjes, quinoameel) die je niet standaard in huis hebt. Maar kijk, zo breid ik mijn eigen kennis weer uit en heb ik lekkere producten leren kennen – behalve quinoameel, niet zo’n fan van.

Ontbijt

Ik kocht het boek in de eerste plaats als inspiratie voor het ontbijt, want daar vind je over het algemeen erg weinig recepten en ideeën voor.

Havermout met banaan en pruimen (p11)

Dit is eigenlijk havermoutpap (met amandelmelk of rijstmelk) en daaronder een banaan geprakt, wat ik eigenlijk al eens eerder heb gedaan, en dan pruimen (of een appel) in stukjes erbij. Een vrij zwaar ontbijt, want banaan verteert op mijn lege maag dikwijls moeilijk.

Kickstart (p17)

Kookboekenweek, Powerfood van Rens Kroes

Deze mix van cashewnoten, dadels en havervlokken was eveneens op zijn minst ‘stevig’ te noemen. De ideale after-workout-maaltijd, en best lekker met wat rood (diepvries)fruit erbij, maar voor mij opnieuw te zwaar op de maag.

Chia-bananenpudding (p21)

Dit is één van de toppertjes uit het boek, dat inmiddels op mijn favorieten-ontbijtlijst staat. Alleen is het me nog niet gelukt de ideale verhouding te vinden tussen banaan, chiazaad en amandelmelk om een smeuïge pudding te krijgen. Ik blijf proberen.

Sweet pancakes (p24)

Gemaakt met quinoameel, havervlokken, rijstmelk en eieren, smaakten deze pannenkoeken me totaal niet. Ik denk dat het de doordringende quinoasmaak was, en het feit dat ik er niet aan had gedacht om een deftige topping te voorzien. Misschien geef ik ze ooit een herkansing.

Lunch

In de lunches vond ik minder mijn gading. Rens Kroes lijkt nogal een slaatjes- en sushifan, terwijl ik liever een stevige warme maaltijd met een overload aan groenten eet. Dus dat mis ik hier een beetje.

Wraps met kip-kerriesalade (p44)

Kookboekenweek, Powerfood van Rens Kroes

Ik maakte geen wraps van mijn slabladeren (omdat ze te klein waren), maar verder was de kip-kerrie erg lekker en de combinatie met avocado en geitenkaas deed het ‘m wel: een stevige en tegelijk frisse lunch.

Hartige pannenkoek (p46)

Kookboekenweek, Powerfood van Rens Kroes

Gemaakt met speltmeel en amandelmelk waren dit verrassende ‘wraps’, met geen overheersende smaak. Ik belegde ze met geitenkaas, sla, kerstomaatjes en pijnboompitten. Deze komen zeker nog op het menu!

Diner

De recepten hier worden voornamelijk opgebouwd rond zomergroenten, waardoor ik een beetje op mijn honger bleef zitten. Al zullen ze me binnenkort dan weer wel van pas komen!

Lasagnette (p75)

Kookboekenweek, Powerfood van Rens Kroes

Deze lasagne zonder lasagnevellen bestaat uit schijfjes courgette, tomaat en champignons. Ik deed er belachelijk veel kaas bij en damn, dit was lekker! Het zal van de zomer zeker nog op het menu verschijnen.

Snert à la Rens (p76)

Erwtensoep met spliterwten, wortel, aardappel, knolselder… Een superlekker, stevig wintersoepje!

Snacks

Tonnen inspiratie voor gezonde(re) tussendoortjes.

Minipizza’s (p80)

Kookboekenweek, Powerfood van Rens Kroes

De pizzabodem bestaat uit courgette, die dan wordt belegd. Ik paste dat beleg aan zodat ik de overschotjes van de lasagnette van de dag voordien kon gebruiken, met uiteraard weer een lekker snufje kaas erboven op. Jep, nog een winner!

Chocosnack (p85)

Kookboekenweek, Powerfood van Rens Kroes

Balletjes van dadels, noten en cacao, gerold in kokosschilfers. OMG. Zo lekker! In haar andere boek staat een versie met speculaaskruiden. Ik denk dat je hier dus nog wel wat meer mee kan experimenteren.

Kikkererwtensnack (p93)

Wie wil afkicken van gezouten nootjes, moet hier wezen: kikkererwten roosteren in de oven en kruiden naar smaak. Ideaal in de zetel bij een filmpje.

Sweets

Chocomuffins (p113)

Kookboekenweek, Powerfood van Rens Kroes

Amai. Lactosevrij, glutenvrij, suikervrij én met chocolade: deze muffins hebben het allemaal. Het recept vind je trouwens ook online!

Spreads

Er staan zoveel sausjes en spreads in dit boek, dat ik nog wel even bezig ga zijn met ze allemaal uit te proberen. Eéntje stond al vrij vroeg op het menu…

Chocopasta (p124)

Ik maakte een ‘brood’-recept uit haar andere boek en plamuurde dat met deze chocospread. Geloof mij: daarna smaakt geen enkele supermarktchoco nog hetzelfde. En het is bovendien poepsimpel om te maken! Je kan het recept hier vinden; het enige speciale dat ik ervoor in huis moest halen, was hazelnootolie.

Drinks

Rens Kroes is duidelijk een smoothie- en sapjesfan. Op de laatste vijftien bladzijden vind je heel wat inspiratie en ik heb daardoor minstens één keer per week een smoothie-ontbijt ingelast, voor als het wat lichter mag. En ik durf nu ook experimenteren met banaan, avocado, sappig fruit en één of andere plantaardige melk; zo zit ik altijd goed!

Sourberry power (p146)

Kookboekenweek, Powerfood van Rens Kroes

Met een combinatie van rode vruchten, plantaardige melk en cranberrysap kan je niet fout zitten!

Sunshine (p146)

Kookboekenweek, Powerfood van Rens Kroes

Mango, sinaasappel en amandelmelk, ook weer superlekker!

Conclusie

Een kookboek dat nog vaak uit het rek gehaald zal worden, dat me het ingrediënt ‘dadels’ heeft leren kennen en me heeft doen experimenteren met smoothies.

Deze post werd op geen enkele manier gesponsord en bevat volledig mijn eigen mening. De foto’s werden met mijn smartphone gemaakt en zijn dus allesbehalve perfect.
Meer van mijn kookboekenreviews kan je hier vinden.
Het kookboekenweek-concept werd opgericht door o.a. Fiekefatjerietjes.

8 Comments

  1. Ik heb ook havermout in huis gehaald om wat variatie te brengen in ons ontbijt, maar ik vind het behoorlijk zwaar op de maag liggen. Ik snap dus helemaal dat je last krijgt als er ook nog eens banaan aan toegevoegd wordt. Het is niet geschikt voor de flauwe maagjes ;-).

    1. Leen

      Haha nee inderdaad :-) Ik eet tegenwoordig heel vaak havermoutpap (koud of warm) maar doe dan bv 30g havermout en verder veel fruit, dat is dan direct niet meer zo zwaar.

  2. Pingback: #kookboekweek | mei 2017 | La Cucina Verde | Fiekefatjerietjes

    1. Leen

      Met ‘suikervrij’ – het is inderdaad een gevaarlijk begrip! – bedoel ik eerder ‘zonder geraffineerde suikers’ zoals kristalsuiker. Natuurlijk is kokosbloesemsuiker ook een suiker, en dus blijft het niet bepaald gezond, maar als ik moet kiezen tussen een gewone cake en een paleocake (zonder tarwe en geraffineerde suikers) dan kies ik het laatste. Maar met mate… zoals met alles.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *