Kookboek: Easy Vegan met Julie

Ik ben zelf nog vrij onbekend met plantaardig koken: zonder kaas, zonder vlees, zonder enig dierlijk product? Dat lijkt ongelooflijk saai, maar bij een eerste doorbladering van Easy Vegan met Julie zagen de foto’s van de gerechten er zo heerlijk uit dat ik niet lang hoefde te twijfelen: wie weet hoeveel inspiratie ik uit dit kookboek kon halen?

Julie’s lifestyle

Julie heeft een eigen blog, waar ze zich focust op vegan en raw food. Geconfronteerd met klierkoorts in haar studententijd was ze genoodzaakt haar voeding aan te passen. Intussen mag ze zich ‘chef’ noemen, en beheert ze naast haar blog mee een cateringbedrijf en schrijft ze dus ook kookboeken.
review Easy Vegan met Julie

Easy Vegan met Julie: het kookboek

Naast erg mooie foto’s – er is veel aandacht besteed aan het visuele, I like – bevat het boek duidelijk gestructureerde recepten. Beetje verwarrend is dat een recept nu weer voor vier, dan weer voor twee personen is, of soms voor één persoon. Goed opletten dus wanneer je aan de slag gaat. Het is ingedeeld in hoofdstukken van ontbijt tot desserts; zo heb ik het het liefst. Julie start met een aantal bladzijden over vegan & raw food, wat je standaard in de voorraadkast moet hebben klaarliggen, en dan volgt een inhoudstafel. Achterin vind je een ingrediëntenlijst.

review Easy Vegan met Julie

Easy Vegan met Julie: de recepten

Ontbijt

Inspiratie voor gezonde, voedende ontbijtjes kan ik altijd gebruiken. De Chunky monkey overnight oatmeal, met banaan, amandelmelk, notenpasta en chiazaad leek me iets te zwaar – mijn maag is ’s morgens meestal nog niet goed wakker – maar wél lekker.
De Frambozen-chiapudding (p.28) is op mijn favorietenlijst terechtgekomen: met slechts een handjevol ingrediënten kan je meteen ontbijt voor een paar dagen klaarmaken. Vers fruit erbij en klaar!
Er staan nog receptjes in die ik wil proberen, zoals de Krokante quinoagranola, Amarantpap en Speculaaspasta.

review Easy Vegan met Julie

Drankjes

Ik ben niet zo’n sapjesmens dus van dit hoofdstuk testte ik enkel de Berry cheesecake smoothie (p.48).  Makkelijk om te maken, met ingrediënten die ik bijna altijd in huis heb, en ook prima geschikt als ontbijt.

Hapjes en bijgerechten

Uit dit deel maakte ik nog niets, maar wat ik nog wil proberen: zelfgemaakte mayonaise en ketchup, Witloofbootjes met peer en geroosterde walnoot en Spicy bloemkoolwings.

Licht

Hier vind je allerlei slaatjes en gerechten die ideaal zijn als lunch. Mijn favoriet: Wrap met quinoa en mango-avocadosalsa (p.90). Ik liet de quinoa weg en verving de tahinsaus door cocktailsaus uit een potje. De ‘wrap’ van snijbiet verving ik door een slamengeling uit de supermarkt. De combinatie mango-cocktailsaus maakte dit tot een superlekkere maaltijd!review Easy Vegan met Julie Quinoa nasi goreng is eveneens op mijn favorietenlijst terechtgekomen. De quinoa verving ik door gewone rijst, en omdat ik geen broccoli vond, werd het venkel en in plaats van sojasaus maakte ik zelf zoetzure saus voor erbij.
Wat ik nog wil uittesten: Beet salad in a jar met pesto en Rainbowsushi.

Grote honger

Bij de Spaghetti koko kerrie (p.116), ofte spaghettislierten van courgette en wortel, hoort een ongelooflijk lekkere kokoskerriesaus met onder andere kokosmelk, tomaat en gember. (Waarvan ik misschien een iets te grote portie had gemaakt. Zwembad!) Een gerecht dat je koud (rauw) of lauw kan eten. Lekker fris op een warme zomerdag.
review Easy Vegan met JulieBij Gevulde zoete aardappel in zijn jasje (p.128) onderschatte ik het gewicht van de zoete aardappels in de supermarkt en volgens mij hebben we dus voor vier in plaats van twee personen gegeten, woeps. Op zich is het een vrij ‘droog’ gerecht door de combinatie van zoete aardappel met linzen als je de tahinsaus er niet bij maakt, maar de frisse granaatappel zorgt voor een goede afwisseling.
Wat ik zeker nog ga proberen: de Mexicaanse wraps met smoky nacho cheese, Geroosterde pastinaak met crunchy chickpeas (van zodra de eerste pastinaak er is!), en de Snelle bloemkoolcurry.

Desserts

Veruit het belangrijkste hoofdstuk in een kookboek voor mij, maar de laatste maanden komt het er niet meer van om te bakken. Ik maakte dus nog niets klaar, al staan de Pindakaaskoekjes, Vijgentruffels met pistache en chocolade, Mangosorbet, Amandeleintjes en Chocolademoussetaart (want euhm chocolademoussetaart!) hoog bovenaan het lijstje voor als ik het nog eens voel kriebelen.
review Easy Vegan met Julie

Conclusie

Ik denk dat Julie in haar opzet is geslaagd: eenvoudige, redelijk snel te maken veganistische gerechten. Easy Vegan met Julie is een goede eerste kennismaking met de plantaardige keuken. Ik vind het alleen jammer dat er zoveel quinoa wordt gebruikt; mijns insziens zijn er voldoende minder exotische en goedkopere producten zoals rijst, linzen of pasta, die net zo goed zijn. Het leuke is dan weer dat ze zelden gebruikt maakt van ‘vervangproducten’ maar zich focust op pure ingrediënten zoals groenten en noten.

Praktisch

Easy Vegan met Julie, door Julie Van de Kerckhove, uitgegeven bij Lannoo (2017). ISBN: 978-94-014-3715-8. Prijs rond 25 euro.

Wat is jouw favoriete plantaardige recept?

Alle reviews van kookboeken vind je hier verzameld.
Deze post werd op geen enkele manier gesponsord en bevat 100% mijn eigen mening.

3 Comments

  1. Dat boek staat op mijn verlanglijstje! Ik eet thuis vegan maar vaak eet ik hetzelfde. Daarom spreken die eenvoudige gerechten me aan. Want ik ben niet zo’n keukenprinses voor ingewikkelde recepten en vreemde ingrediënten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *