Easy Vegan in november: wat we hebben geleerd

Zo; de easy vegan challenge zit erop. Dankzij de dagelijkse e-mails en wekelijkse weekmenu’s van EVA vzw was het een makkie om regelmatig plantaardig eten op tafel te zetten. Niet altijd met evenveel succes, al heeft het lief héél erg zijn best gedaan en is hij pas in week vier beginnen rebelleren. Dus ik durf deze challenge een succes te noemen.

easy vegan november

Wat hebben we geleerd tijdens de Easy Vegan challenge over plantaardig eten?

  • Dat je echt wel lekkere gerechten kan maken met enkel groenten en granen en plantaardige producten.
  • Dat er online een berg lekkere recepten te vinden zijn, maar ook binnen handbereik in mijn kookboekencollectie.
  • Dat veel gerechten veel granen bevatten: er is altijd wel sprake van pasta, rijst, aardappelen of pasta én aardappelen tesamen. Dat was voor mijn spijsvertering te veel van het goede; ik ben dat duidelijk niet gewoon.
  • Dat kaas niet per se nodig is. Er zijn alternatieven, zoals mengsels met cashewnoten,  maar ik ben niet zo’n noten-in-mijn-eten-fan.
  • Dat B12 inderdaad enkel in dierlijke producten te vinden is. Dit werd mij nogmaals persoonlijk bevestigd door de diëtiste van EVA, toen ik haar een bezorgde mail stuurde. Maar als je het dierenleed en de CO2-uitstoot kan verminderen door geen vlees meer te eten, en je in plaats daarvan af en toe een pilletje vitaminesupplement moet slikken, dan is dat toch prima? Hmm… Hier broed ik nog op…
  • Dat het niet evident is om fulltime plantaardig te eten, want wat met koekjes, snoepjes, traktaties op het werk? Het is mij niet gelukt om een hele week vegan te eten, zoals ik van plan was, want af en toe vlees op het menu weerhoudt mijn huisgenoot ervan te gaan muiten, en van snoep kan ik gewoon niet afblijven.
  • Dat ik uiteindelijk 8 avondmaaltijden volledig plantaardig at, plus 7 vegetarisch. (Mijn ontbijten zijn sowieso plantaardig en lunches zijn dikwijls restjes, soep of slaatjes dus ook dat schommelt.) Een beetje minder dan ik had verwacht, maar de volledige weekmenu verschijnt volgende week online, en ik moet zeggen dat hij dankzij deze challenge supergevarieerd is geworden!

Gaan we dat nog doen, plantaardig eten?

Sowieso zijn mijn ontbijten meestal vegan, maar er zal regelmatig nog een lunch of diner met (biologisch) vlees op tafel komen. Mijn doel blijft 50% van de avondmaaltijden op z’n minst vegetarisch. En dan is hopelijk iedereen in huis content.

Deed jij mee aan de Easy Vegan challenge? Of eet jij sowieso al af en toe eens plantaardig?

2 Comments

  1. Wij eten ook regelmatig plantaardig, het hoeft ook helemaal niet moeilijk te zijn. Bijvoorbeeld gewoon aardappelen, groente en een plantaardige vleesvervanger. Heerlijk!
    Wat betreft vitamine B12 zit ik toch al aan de supplementen, dus ik maak mij daar eigenlijk nooit zorgen over, maar ik denk dat je met 2-3x per week vlees ook meer dan genoeg binnen zou moeten krijgen!

    Zijn Katja-snoepjes niet 100% plantaardig?

    1. Leen

      Ik heb het niet zo voor vleesverangers :p Mijn gading nog niet in gevonden. Katja ben ik moeten gaan googlen :-) Ik zie het ja, maar denk dat ze die hier in een gewone supermarkt niet verkopen (behalve de AH maar die is er niet meer in Leuven), enfin zal de volgende keer eens checken in de Colruyt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *