Dagen Zonder Vlees 2017

Het gonst ervan in blogland: op 1 maart is het namelijk tijd voor de zevende editie van Dagen Zonder Vlees.

Als kind waren de katholieke vasten een periode waarin ik probeerde niet te snoepen. (Om maar te zeggen dat ik twintig jaar geleden al heel erg bezig was met veel te veel snoepen.) Die pogingen heb ik intussen helemaal opgegeven want 40 dagen geen suiker, het blijkt iedere keer een onmogelijke opgave én afzien.

Sinds enkele jaren is er Dagen Zonder Vlees, dat hun deelnemers aanzet om gedurende veertig dagen minder tot geen vlees te eten én sinds kort ook bewuster om te springen met voedsel.
Zo vind je op hun site tips om je te helpen bij minder afval creëren, minder voedsel verspillen, meer plantaardig (en dus nog minder dierlijke producten) en meer seizoensgroenten eten.

Twee jaar geleden nam ik heel enthousiast deel aan Dagen Zonder Vlees en zat ik in ‘mijn veggieperiode’. Ik experimenteerde met veggieburgers en andere vleesvervangers, allerlei rommel die dankzij mijn paleodieet een half jaar later genadeloos van het menu moest worden geschrapt en zelfs in die mate dat het aantal veggiedagen op jaarbasis plots heel erg in de minderheid bleek. Dankzij Pascale Naessens is mijn weekmenu tegenwoordig 50% vlees en 50% veggie, of dat dénk ik tenminste.

Ik wil de uitdaging aangaan en ook op de andere punten stricter letten, om goede gewoontes te kweken die na die veertig dagen blijven hangen.

30988926240_af15765352_o

Waarom meedoen?

  • Je ecologische voetafdruk verkleinen. Er worden meer liters water verbruikt en meer broeikasgassen uitgestoten dan wanneer je plantaardig eet, om maar iets te zeggen. Meer over je ecologische impact kan je hier lezen.
  • Bewuster worden van wat je eet, en hoe je eet: minder plastic, meer seizoensgebonden, duurzamer vlees, enzovoorts.
  • Omdat uitdagingen leuk zijn. Je hoeft niet meteen tot het uiterste te gaan: je bent uiteraard niet verplicht om veertig – enfin zesenveertig – dagen lang helemaal geen afval te maken of plantaardig te eten; als je al één dag meedoet is dat geweldig!
  • ’t Is beter voor de portemonnee. Vlees behoort tot de duurste voedselcategorie in de supermarkt, let maar eens op.
  • Je leert veel méér groenten eten, en nieuwe smaakcombinaties kennen. Wat is er leuker dan experimenteren in de keuken?!

Mijn uitdagingen

  • minder vlees
    Gezien ik twee keer per dag warm eet, zal het extra nadenken worden om ’s middags niet bijvoorbeeld soep met vleesbouillon of balletjes mee te nemen, als ik de ganse dag als ‘zonder vlees’ wil aan kunnen duiden. Het is zeker niet mijn bedoeling om 100% veggie te gaan; het huidige aandeel van 50% bevestigen zou al fijn zijn.
  • meer plantaardig
    Ik drink al een tijdje geen melk meer, maar geitenkaas, mozzarella of feta verschijnen regelmatig op het menu (ter vervanging van vlees). Ik probeer zo weinig mogelijk koolhydraten te eten, waardoor mijn dieet er zonder kaas wel zeer pover uit zou komen te zien. Uitdaging: plantaardige varianten zoeken. En anders toch de voorkeur geven aan (bijvoorbeeld lokaal geproduceerde) kaas boven vlees.

  • meer seizoensgroenten
    Ik eet élke dag seizoensgroenten, bijna recht van het veld. Een tomaat of paprika heb ik niet meer gegeten sinds de laatste oogst van oktober. Nu is het seizoen der kolen, spruiten, selder, witloof, pastinaken, en de eerste sla, spinazie, radijzen, prei en wortelen! Hier vind je een vollediger overzicht.
  • minder verpakkingen
    Dit zal wel mijn grootste uitdaging worden. Overal zakjes weigeren en mijn eigen boodschappentas meenemen, zal een goeie start zijn. En géén chips kopen, ahum. En al het afval van een hele week op één hoop gooeien, om te kijken hoe ver ik raak.
  • minder voedselverspilling
    Dankzij mijn weekmenu hoef ik maar heel weinig weg te gooien. Restjes verdwijnen in soep of de diepvries. Ik zal gedurende één week alles bijhouden wat ik normaal weggooi, zodat ik duidelijk zie hoeveel ik weggooi dat eigenlijk nog te eten was geweest als ik er rapper was bijgeweest (of minder kieskeurig).

Geen inspiratie?

Er staan véél recepten op het www, zoals op de site van DZV zelf, of bijvoorbeeld bij één van mijn favoriete blogs fiekefatjerietjes. En ook op mijn blog zijn er een paar te vinden, ook al is mijn bibliotheek duidelijk nog niet zo uitgebreid.

Ik ben er klaar voor!

En u? Doet u mee aan Dagen Zonder Vlees of eet u sowieso al weinig dierlijke producten?

18 Comments

  1. Ik doe niet mee, al eten wij bewust niet alle dagen vlees. Er komt minstens 1 keer per week iets vegetarisch op het menu. Ik vrees echter dat ik een 50/50 regeling thuis moeilijk verkocht zou krijgen ;-). Wel ga ik de tips i.v.m. voedselverspilling eens bekijken want op dat vlak kan het bij ons beter. We gebruiken onze diepvries nu al vaker en dat helpt, maar we zijn er nog lang niet.

  2. Ingrid

    Voor mij was het vorig jaar 40 dagen zonder suiker, ik heb echt niets gemist…. alleen neem geen zoutjes van me af. Rond die periode ook gestart met minder vlees eten en nu al 11 maanden vegetarisch: je ontdekt heel veel nieuwe gerechtjes waar je overheerlijk kan van smullen. Ik eet wel nog vis maar hoogstens twee maal per week. Mijn intrinsieke motivatie om de aarde te redden, al is het maar een druppel op een hete plaat, is er nog altijd! Alleen de tournée minerale valt wat tegen…

    1. Leen

      Straf hoor, ik wou dat ik ook zo goed van de suiker af kon blijven :-) Met vlees/vis zou ik veel minder problemen hebben, maar 50-50 is al een goed compromis met een fervent vleeseter in huis, hoop ik. Ik ben vooral benieuwd naar het minder-afval-gedeelte, want ik heb eigenlijk geen idee hoeveel afval ik zo produceer.
      Aan tournée minerale doe ik niet mee.. Dat is dan ook persoonlijk; ik drink gemiddeld 1 of 2 keer een glaasje (of twee :p) per week, dat lijkt me niet overdreven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *